UdangLipan. Powered by Blogger.

Tuesday, December 29, 2009

Cakap Tak Serupa Bikin.

TASKHENT, 29 Dis (Bernama) -- Proses pilihan raya di Uzbekistan bagi pemilihan anggota Parlimen negara itu yang berlangsung pada Ahad adalah mematuhi standard antarabangsa, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Malaysia Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

"Demokrasi didukung dengan amat baik di Uzbekistan dan saya ingin nyatakan bahawa proses pilihan raya adalah mengikut standard antarabangsa," katanya kepada Bernama pada Isnin malam selepas keputusan penuh pilihan raya itu diumumkan.

"Bagi saya perkara penting yang saya nampak ialah demokrasi didukung dengan amat baik di Uzbekistan dan walaupun kami tidak berpeluang menyaksikan proses berkempen kerana kami tiba lewat dan tidak mendapat banyak peluang menyaksikan kiraan undi, tetapi daripada segi proses pengundian, saya gembira mengatakan ia mematuhi standard antarabangsa".

Wan Ahmad dan tiga lagi pegawai Malaysia, bersama-sama dengan kira-kira 270 pemerhati asing dari 36 negara dijemput memantau pilihan raya bagi anggota baru Majlis Oliy (sama seperti Dewan Rakyat di Malaysia) Uzbekistan.

Dipetik dari: Bernama.

Bila sembang tentang negara orang macam baguih sangat, tapi bila kat negara sendiri terkedu. Demokrasi kah sistem pengundian di Malaysia dan tercapaikah standard antarabangsa seperti kenyataannya kepada Uzbekistan.

Di Uzbekistan ada pengundi hantu tak? Pembaziran dakwat kekal bernilai RM2juta siapa yang nak bertanggung-jawap?

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP