UdangLipan. Powered by Blogger.

Sunday, July 25, 2010

"wassup bro...."

Panggilan ‘Bos’ kepada ketua sebenarnya tidak menunjukkan rasa hormat kepada individu berkenaan sebaliknya ia amalan kurang sopan yang bertentangan dengan budaya Melayu.

Penasihat Persatuan Pendidik Bahasa Melayu Malaysia (PPBMM) Prof Emeritus Abdullah Hassan berkata, “Panggilan bos adalah perkataan main-main yang sebenarnya tiada langsung erti hormat seperti yang digunakan dalam lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee untuk bergurau dengan ketuanya,”

Beliau mengulas perkara itu kerana penggunaannya kini semakin meluas dan digunakan pelbagai golongan termasuk penjawat awam kepada ketua jabatan, wakil rakyat, malah kepada menteri sejak akhir-akhir ini.

Menurutnya, lebih manis atau berbudi bahasa sekiranya panggilan itu ditukarkan dengan menggunakan panggilan Tuan untuk ketua lelaki atau Puan untuk wanita.

Sedikit nota untuk Prof Emeritus Abdullah Hassan;

Gua bukanlah dari golongan cerdik pandai yang terlalu amat tetapi gelaran Tuan jika diInggeriskan bererti ‘Sir’. Tok nenek gua dah jenuh sebut perkataan tu semasa zaman penjajah dulu. Gua belajar sejarah pun penjajah Inggeris suruh panggil depa dengan gelaran sir @ tuan sambil jalan memberi tunduk hormat! Makanya sampai bila kita harus di jajah…(?)

p/s: hmm..susah jugak...atte nak panggil ape? takkan nak..... "wassup bro...."

dari semutapi

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP