UdangLipan. Powered by Blogger.

Saturday, September 4, 2010

Golongan Orang-Orang Bodoh.

Pada suatu hari di sebuah belantara, Raja Singa telah bertitah memanggil semua rakyatnya sempena hari lawak sedunia. Semuanya pakat-pakat pergilah ke Dataran Rumput seluas 10 padang bola di tengah-tengah hutan.

Kora Abau (tortoise), rimau, badak sumbu semua jenis makhluk binatang pakat mai pasai Raja dah panggil suruh mai, kalau tidak patuh pada perintah Raja nanti kena pancung kepala macam zaman Jepun dulu.

Raja pun membuat peraturan hukum mengatakan kalau lawak jenaka si tukang lawak tu tak menjadi iaitu kalau semua binatang tidak gelak atau ketawa maka pak lawak berkenaan akan dibunuh.Untuk lawak yang pertama sang monyet buat lawak, nama monyet tu Nazri. Semua binatang gelak kecuali si kora abau. Tak pasal-pasal sang monyet kena bunuh sebab ada yang tak gelak. Selepas itu sang kaldai pulak. Dia pun kena gak pasal si kora abau tak gelak jugak.

Yang ketiga kena giliran sang harimau, baru saja sang harimau buka mulut si kora abau tergelak sakan sampai terguling terkentut. Raja Singa pun naik hangin... hang ni gila ka... apa, Sang Rimau belum lagi nak buka mulut, yang hang dah gelak sampai nak mampoih...? Pasai apa..?

Kora Abau pun berkata, ampun tuanku sembah patik harap di ampun. Yang sebenarnya lawak monyet tadi memang lucu gila babi, tapi di sebabkan hamba menyampah sangat dengan sang monyet yang selalu berlagak pandai tu, jadi sengaja hamba membiarkan tuanku membunuhnya. Begitu juga dengan sang keldai, sengaja hamba membiarkan tuanku membunuhnya.

Memandangkan sang Rimau ni jenis satu kepala hotak dengan hamba, maka apalah salahnya "You help me and I help you". La ni si Kora Abau tu dah jadi menteri, tapi tetap slow and steady macam dulu-dulu jugak.

Moral cerita ini, kita janganlah terkeliru antara Highly Qualified and Highly Intelligent.

Highly Qualified:-
Pergi sekolah cikgu ajar 1+1 = 2 bila esok cikgu tanya balik dia jawab betul. Lama lama dapat sijil, diploma, ijazah dan yang sewaktu dengannya. Kelentong pi kelentong mai jadi la menteri ka apa ka... Ada soalan di luar lingkungan dan keupayaannya?

Dia mula pening kepala dan cakap merapu. Banyak contoh dan bukti dari kalangan menteri-menteri kabinet dan YB-YB Barisan Nasional dan juga seperti Peguam Negara, KPN, SPRM dan ramailah di kalangan yang bersekutu dengan mereka.

Highly Intelligent;-
Macam Bill Gate, Lim Goh Tong, Tan Sri Syed Mokhtar dan beberapa nama lagi yang saya tak ingat, mereka-mereka ini jenis takda sijil (paper tak der) tapi bijaksana dan cerdik.

Seperti CEO TNB dan Menteri-Menteri yang dok ada la ni... depa semua tu tergolong dalam kumpulan mana...?

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP