UdangLipan. Powered by Blogger.

Tuesday, October 12, 2010

Pengangguran dan Modal Insan Malaysia - Bahagian 1

Saya terbaca satu artikel berita bertajuk ‘Rakyat kita diajak pulang berkhidmat’ di dalam Mingguan Malaysia hari ini (10/10/2010) yang di dalamnya menyebut kerajaan memanggil pulang rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara untuk pulang ke dalam negara ini untuk bekerja.

Di dalam laporan itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di dalam ucapannya di Sydney itu kepada lebih 500 pelajar Malaysia di Australia dan New Zealand yang mengajak rakyat Malaysia balik ke Malaysia bagi menjayakan program transformasi kerajaan jika mereka betul-betul cintakan negara sendiri.


Kadar pengangguran mahasiswa semakin meruncing.

Tujuan saya menulis ini bukan untuk mengulas ucapan berkenaan. Hanya saya mahu rayu di sini ialah para pelajar Malaysia yang sedang belajar di sana, biarlah bekerja untuk beberapa tahun di sana, timba pengalaman dan kumpul wang. Untuk mereka yang sudah lama bekerja di sana, anda boleh balik tetapi balik dengan tukaran wang hasil simpanan di sana dan membuka perniagaan di negara ini.

Dengan cara ini, anda boleh menawarkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada para pengganggur yang sedia ada di dalam Malaysia ini yang semakin hari semakin meningkat apabila kerajaan gagal mengawal ’kilang-kilang’ yang ada dalam negara ini kerana menghasilkan berpuluh-puluh ribu produk bernama mahasiswa.

Oleh kerana dasar pengilangan graduan secara besar-besaran selepas kerajaan membuka universiti-universiti awam baru yang asalnya bermula sebagai Kolej Universiti, kelulusan kerajaan membuka banyak universiti dan kolej swasta dan penambahan jumlah kemasukan pelajar di IPTA , produk graduan yang dikeluarkan dengan pukal kini nampaknya berlebihan jika dibandingkan dengan peluang pekerjaan yang wujud dalam industri pekerjaan hari ini.

Memanglah kita alu-alukan usaha kerajaan bagi memberi lebih banyak peluang pendidikan tertiari kepada rakyat Malaysia tetapi perancangan untuknya gagal memastikannya sejajar dengan peluang pekerjaan yang diwujudkan.

Terus-terang saya boleh dikatakan, peluang pekerjaan yang ada di Malaysia terlalu sedikit walaupun petunjuk ekonomi makro menunjukkan pertumbuhan ekonomi meningkat sejak setahun lalu. Ini kerana hasil-hasil yang menyumbang kepada kenaikan pertumbuhan ekonomi ini datangnya dari syarikat-syarikat besar yang tersedia ada dalam negara yang mencatatkan keuntungan.

Antaranya ialah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan seperti Petronas, Maybank, CIMB, Sime Darby, Proton, UEM dan sebagainya. Syarikat-syarikat milikan korporat yang besar lain adalah seperti Genting, Public Bank, Hong Leong, Maxis, Berjaya Group dan banyak lagi.

Bersambung.

*** Shaharul adalah seorang perunding Sumber Manusia Strategik dan program pembangunan organisasi, Selain itu, beliau juga menulis beberapa artikel analisa perkembangan politik, sosial dan ekonomi yang diterbitkan di dalam KLToday.com. Beliau boleh dihubungi di rashidzack@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP