UdangLipan. Powered by Blogger.

Monday, February 28, 2011

Filter Rokok + Darah Babi


"Bukan hanya merokok itu membawa maut tetapi penyelidik mengakui tisu darah babi digunakan untuk membuat filter (penyendat) rokok.

Pada pengakuan yang memungkinkan mengakibatkan rasa bingung dan cepat terkejut kepada perokok, seorang penulis Belanda akan mengeluar sebuah buku yang mendakwa darah babi (khinzir) digunakan sebagai bahan membuat filter (penyendat) rokok.

Buku berjudul Pig 05049 yang ditulis oleh Christien Meindertsam menyenaraikan 185 cara anggota-anggota babi boleh digunakan termasuk gula-gula, shampoo, roti, bird dan peluru. Mengikut buku ini, Hemoglobin (darah) babi digunakan untuk menapis racun atau kimiayang berbahaya yang berada pada rokok.

The Indonesian Consumer Protection Foundation (YLKI) meahu pihak berkuasa menyelidiki dakwaan ini. “Kalau dakwaan ini benar National Food and Drug Monitoring Agency (BPOM), the Ministry of Health and the Indonesian Ulema Council’s Food and Drug Analysis Agency (LPPOM) wajib membuat penyelidikan sampel dengan kadar yang segera.,” rayu Tulus Abadi, Pengerusi YLKI, kepada Jakarta Globe.

Mengikut Tulus pengeluar rokok memang mengunakan penyendat rokok dan tidak ada yang diproses secara local.

Professor Simon Chapman dari The School of Public Health di University of Sydney berkata dalam Web university tersebut, “many devout Islamic and Jewish smokers and some vegetarians would be horrified to think they were putting a filter in their mouth which contained a pig product.”



sumber + video ------> klik sini "

Read more...

Tuesday, February 22, 2011

Jangan Sampai Kena Saman


Hmmm... ada tak isteri yang keluar rumah... berpeluk siap bergambar dengan lelaki lain (tak kira hensem ker tak hensem) berlakon baik depan suami (tak sedar musibah makin dekat) sedangkan anak dan rumah seperti terbiar.

Suami hanya bertindak sebagai seorang suami sedangkan isteri bergayut di telefon dengan pacarnya. Apa hukumnya siapa tahu?

Peringatan kepada anda jangan telefon/bergayut dengan rakan anda yang sudah berumahtangga apa lagi ada anak selepas jam 10 malam atau lewat pun 12malam. Kerana banyak sebabnya selain menganggu pasangan suami isteri (tak kira sahabat lama atau baru).

Jika anda rakan lelaki atau wanita JANGAN buat macam tu sebab selain menganggu mereka tidur anda sebenarnya membuat kesalahan besar. Walaupun si suami atau si isteri cakap tak mengapa anda MESTI menolak pelawaan anda untuk bergayut termasuk SMS/chit chat dengan handphone.

SILAP haribulan gangguan anda (mungkin bagi anda tak menganggu) pasangan yang terganggu akan menyaman anda. Pasti anda kalah dan kena bayar SAMAN itu sebab bukti panggilan dan hubungan anda seperti waktu jam minit serta tarikh merupakan bukti yang boleh ditunjukkan dalam mahkamah.

Jadi berhati-hatilah dan berwaspada dalam setiap perhubungan rumahtangga.

Read more...

Monday, February 21, 2011

Crazy... bila memikirkan soal siapa yang bayar, siapa yang belanja.
Why crazy? Because it’s about money…money turned people’s become crazy!

Semasa anda masih lagi dalam PERCINTAAN… Siapa yang kena bayar bila keluar makan?, Lelaki atau Wanita? Keluar minum-minum, shopping, bersiar-siar, theme park entrance, bowling, bills, car installment, sewa rumah, topups, masuk tandas kat mall… hehehe, tak pernah fikirkan? :)

Most of us, kalau masa bercinta ni biasalah…kerana sayang, sanggup belanja, sanggup bayar untuk apa sahaja asalkan tidak bergaduh, asalkan sama-sama bahagia. IF HAPPY, okaylah… kalau tak happy? kerana cintakan dia, sanggup berbelanja tak kira apa, berapa harga, bila-bila masa…BAYAR!

Bukan nak cakap la tapi lately ni memang ramai lelaki suka sangat meminta girlfriend bayarkan macam-macam. BUKAN SEMUA LELAKI, dan BUKAN LELAKI KAT SINI LA.. hehe :lol: - yang kat sini semua baik-baik, tetapi segelintir… (yang mana marah dan terasa hati tu, haaa dia lah tu!)

Siap suruh girlfriend belanja setiap kali keluar makan dan minum, even tambang teksi, komuter, bayarkan payment kereta, malah top up pun suruh girlfriend belikan! MELAMPAU BETUL!

  • Okaylah dapat girlfriend anak lord…tapi cemburu buta pulak tu, memaki hamun girlfriend pulak setiap kali cemburu. Lepas tu pakai kereta girlfriend lagi…
  • Kalau girlfriend yang hanya makan gaji tapi berkarier tinggi sikit pun kenaaa jugak…minta belikan macam-macam keperluan dia, siap minta bayarkan kereta dia la, minyak kereta la, nak pergi bersiar-siar pun girlfriend yang keluarkan duit. Tak malu ke?
SOMETIMES tu boleh lah girlfriend belanja, bukan tak boleh langsung, tetapi JANGANLAH SURUH BAYAR. Kalau girlfriend nak belanja minum, or belikan Tshirt, Jeans… kadang-kadang tu best la jugak kan, but that’s it la! Apa ke benda sampai bayar macam-macam ni? Mana maruah anda sebagai lelaki?
All this selalunya alasan lelaki-lelaki ini adalah, ‘masih belajar’ – ‘masih menganggur’ – ‘kerja I tak sehebat kerja you’ – ‘I bukan anak orang kaya macam you’ so “Youuu la bayar!”
Yang peliknya,
  • the girl sanggup bayar pulak tu…dan selalu sebab takut boyfriend cari lain. ADOI! Takkan serendah itu martabat anda sebagai wanita?
Kalau kerana anda tak mahu belanja dia, dan dia nak cari lain…BIARLAH! Biar dia cari lain…
  • Some girls pulak maybe fikir, umur sudah lanjut…dah in 30’s so fikir kena suap dengan duit la, kena belanja macam-macam baru lelaki ni nak kat dia…lepas tu dah bertahun-tahun, bamm!! Mamat tu tinggalkan dia!…Beribu-ribu ringgit habis untuk teman lelaki…now tinggal habuk je lah… :(
Pernah tak anda fikir sekiranya keluarga anda dapat tahu, yang anda menanggung segala-gala untuk boyfriend anda? …dimanakah maruah keluarga anda hendak letakkan? Malu ibu bapa anda nanti… Anak gadis yang diasuh sedari kecil dengan berbagai-bagai ilmu kehidupan dan pelajaran yang tinggi…bila dah besar, menanggung hidup laki yang bukan suaminya!! Aduuhh …malunya!
Macamana anda boleh terfikir lelaki sebegitu yang layak untuk dijadikan boyfriend? JAUH SEKALI nak dijadikan suami beb?! Takkan lah sampai macam tu sekali anda tak laku? Malah boleh percaya dengan kata-kata dan janji manis…
  • “Nanti bila I ada duit, I bayar semua okay. Duit I dah nak dapat ni…”
  • “Nanti kita kahwin, I tanggung semua okay sayang…sekarang, you la bayar dulu…”
  • “Kan I belum dapat kerja tetap lagi, you bantulah I dulu. Esok dah dapat kerja, you nak apa pun I belikan!”
  • “Bestnya la dapat girlfriend macam you… sayang kat you tau, nanti kita gi holiday you la belanja okay, you kan kayaaa!”
  • “Kalau you tak top up kat I, I tak nak jawab sms you lagi!”
PLEASE GIRLS! Open your eyes… Inikah lelaki pilihan you all?! Please la beb…

Dalam hukum syarak pun menyatakan suami tidak boleh menyentuh harta isteri. Melainkan isteri merelakan dengan niat membantu suami. Dan semua tanggungjawab memberi nafkah adalah atas suami, mengikut kemampuannya.

Pastinya give and take tu baguslah, saling bantu membantu untuk meringankan beban, TETAPI itu setelah berkahwin, dengan kerelaan isteri!

SEKARANG BELUM KAHWIN!!…
Yang sepatut anda cari adalah lelaki yang memiliki ciri-ciri seorang ketua rumah yang provide kemudahan dan kesenangan untuk keluarga. Sederhana pun Alhamdulillah asalkan dia layak dan berkemampuan, kalau dapat yang stabil atau berduit tu…or kaya, it’s a bonus la.
BUT…kalau yang sangap tak terdaya nak menanggung diri tu, why la you nak bercinta dengan dia?… kalau diri sendiri pun tak tertanggung macamana nak menanggung anak orang? Lepas tu ada hati nak bercinta pulak tu…

Kalau layan baik, mesra, menghormati, pandai ambil hati keluarga you, menggembirakan hidup you, membahagiakan, tak pa lah jugak, boleh lah beri peluang sedikit masa untuk meningkatkan taraf hidup.…TAPI, layanan buruk pulak tu, kena hina, kena maki, ada yang kena pukul…Guys, kalau tak ada duit tuu, berusahalah bersungguh-sungguh sampai berkemampuan.

Then barulah bercinta! Buat malu kaum lelaki je suruh girl bayar… “YOUUU LA BAYAR!!” :D


P.S : GIRLS, Jangan Biarkan diri anda kesepian tanpa lelaki yang menghormati, menghargai dan menyayangi anda!

Read more...

Saturday, February 12, 2011

Pengangkutan Awam Jelebu..???


KUALA KLAWANG - Ketiadaan perkhidmatan pengangkutan awam sejak setahun lalu, menyebabkan pergerakan masyarakat sekitar Jelebu yang ingin berurusan di pekan Kuala Klawang terbatas.

Keluhan masyarakat tempatan dilihat dipandang sepi oleh pihak bertanggungjawab yang mahukan perkhidmatan pengangkutan beroperasi di Kuala Klawang ke Simpang Pertang.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, perhentian bas lenggang dengan kehadiran bas dan teksi. Keadaan ini menyukarkan pergerakan orang ramai untuk melakukan tugasan seharian, terutamanya warga emas yang sering ke hospital. Salah seorang pengguna yang dikenali sebagai Nur berkata, hampir setahun perkhidmatan bas ke Simpang Pertang tidak beroperasi di sini.

"Saya bekerja berhampiran di kawasan ini, sering kali mendengar rungutan daripada warga emas yang terpaksa menunggu lebih lama untuk mendapatkan perkhidmatan pengangkutan awam. "Pernah terjadi, seorang warga emas tertidur di perhentian bas berkenaan sehingga ada yang terpaksa menghantarnya ke rumah di Peradong,'' katanya.

Nur berkata, pada waktu kemuncak ramai murid sekolah dari Simpang Pertang tidak dapat hadir ke sekolah berikutan ketiadaan pengangkutan awam. "Sekurang-kurangnya pastikan ada perkhidmatan pengangkutan bas dan teksi pada waktu pagi dan petang untuk memudahkan mereka berulang-alik.

"Selain itu, peniaga di sini turut terjejas kerana tiada pelanggan yang datang ke perhentian bas ini sehingga menyebabkan ada peniaga yang gulung tikar,'' katanya.

Sumber: Sinar Harian

Menterinya sibuk dengan urusan negara hinggakan terlupa kawasan sendiri. Sebuah negara maju dengan tahap pengangkutan awam seperti tahun 80an. Apakah ini yang dibanggakan oleh orang2 Jelebu - Kuala Klawang.

Menteri entot-entotnya sibuk sesangat ke...?

Read more...

Friday, February 11, 2011

PAS parti yang mengajar keganasan???


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya berasa terpanggil untuk menceritakan sesuatu yg 'agak peribadi' dan hanya saya kongsi bersama pelajar2 saya semasa mengajar mereka tentang sistem politik di dalam Islam. Banyak kali saya berfikir ketika hendak menulis kali ini, tetapi rasanya ada baiknya saya berkongsi cerita ini. Terpulanglah kepada sahabat2 dan rakan2 di SIM utk menilai cerita saya kali ini.

Ketika belajar di England pada tahun 1999, saya diajak oleh rakan-rakan saya untuk menyertai Perhimpunan Musim Sejuk (Winter Gathering) di sebuah tempat di Scotland. Saya tidak bertanya siapa penceramah yang akan datang ke perhimpunan tersebut. Niat di hati waktu itu sekadar ingin merehatkan sekejab otak yg letih kerana cuba menyiapkan thesis utk phd saya.

Dan juga kerana ingin berjumpa dengan kawan2 seperjuangan yang berada di Scotland dan kawan2 yg akan datang dari daerah Wales, England dan Ireland. Terasa minda juga perlu diisi dengan sesuatu yg lain dari kajian saya.

Penceramah pertama di dalam perhimpunan tersebut rupanya ialah Ustaz Abdul Halim Abd Rahman. Beliau bercakap tentang senario politik di Malaysia waktu itu. Ketika sessi soal jawab, seorang pelajar lelaki yang masih muda dengan penuh semangat bertanyakan soalan ini.

" Yang dimuliakan ustaz, saya ingin bertanya... jikalau pemerintah negara kita berlaku zalim dan tidak menjalankan undang-undang Islam, adakah rakyat dibenarkan menggulingkan kerajaan atau pemerintah?"


Dewan menjadi riuh sekejab dengan soalan yang tidak disangka-sangka itu. Kemudian, Ustaz Abdul Halim menjawab soalan dengan tenang. Jawapan beliau yg masih saya ingat hingga hari ini:

" Menjatuhkan pemerintah atau mengguling pemerintah dengan cara rampasan kuasa adalah HARAM. Selagi pemerintah itu membenarkan kita mengamalkan ajaran Islam dengan baik dan kita boleh menjalankan suruhan dan ajaran Islam dengan aman, kita wajib mentaati pemerintah tersebut. Dan kita hanya boleh menukar pemimpin dengan cara yang dibenarkan iaitu pilihanraya kerana itulah cara yg digunapakai di negara kita sekarang." Kenapa tidak boleh menjatuhkan pemerintah dengan kekerasan? Beliau menyambung, " Kerana bila berlaku penggulingan kuasa, ia akan menyebabkan huru hara kepada negara. Ekonomi negara akan lumpuh dan menyusahkan semua orang termasuk rakyat yang tidak berdosa. Sistem pendidikan juga akan terkesan akibat penggulingan kuasa secara kekerasan. Jadi, kalau kita ingin menegakkan syiar Islam, kita perlu melakukannya secara betul dan bukan dengan pertumpahan darah."

Selepas perhimpunan itulah, saya selalu tertanya-tanya kenapa masyarakat selalu mengatakan PAS parti yang mengajar keganasan?

Seingat saya, saya tidak pernah mendengar mana-mana ustaz yang menyokong PAS atau menjadi pemimpin PAS mengajar pengikut2nya supaya bersikap ganas atau keras.

Kesimpulan yg lebih penting, apa yg djawab oleh Ustaz Abdul Rahman waktu itu ialah "selagi pemerintah negara kita membenarkan kita menjalankan amal ibadah dengan aman, tidak mengganggu kita bersolat, berpuasa dan lain2, maka adalah HARAM kita menjatuhkan mereka dengan kekerasan. Kerana kekerasan akan menyebabkan berlakunya huru hara di dalam negara kita. kita boleh menukar pemimpin dengan pilihanraya, bukan dengan penggulingan kuasa.

"Apa yang ditulis di atas adalah benar dan tidak ada apa-apa yang tidak benar. "

Wassalam,
Dr Fauziah
(Dari Respeks Group)

Read more...

Mitos Bisul

Bisul pada peringkat serius dipanggil Necrotising facitis atau bakteria yang memakan isi.

Elak makan lauk, telur lambatkan proses surut

BISUL adalah masalah jangkitan biasa dialami setiap orang sama ada kanak-kanak atau orang dewasa. Jangkitan bermula apabila bakteria atau parasit pada kulit merebak ke lapisan dalaman kulit menyebabkan ia kemerahan, bengkak, berisi nanah dan menyakitkan. Jenis bakteria paling biasa menyebabkan bisul pada kulit dikenali sebagai Staphylococcus Aerues.

Individu tertentu boleh mengalami masalah bisul atau jangkitan begini akibat diabetes, amino yang terjejas, HIV, tercedera serta imuniti yang rendah terutama pada kanak-kanak dan warga tua.

Pakar Perunding Pembedahan Ortopedik, Pusat Perubatan Prince Court, Dr Yong Chee Khuen, berkata biasanya bisul berlaku disebabkan kecederaan atau kemalangan yang tidak dirawat sempurna dengan kadar segera hingga menyebabkan terbentuknya ulser atau keradangan dalam kulit sehingga dijangkiti bakteria.

“Sekiranya berlaku jangkitan peringkat awal, ia dipanggil cellulites - sifatnya merah, sakit dan panas. Jika di dalam kulit atau bisul, sifatnya akan terbentuk kumpulan nanah di dalam rongga manakala peringkat lebih serius dipanggil Necrotising facitis atau bakteria yang memakan isi," katanya.

Simptom utama proses keradangan atau jangkitan adalah kemerahan, panas, bengkak dan rasa sakit. Ia bukan saja terbentuk pada sebarang tisu pejal pada permukaan kulit, malah sering juga berlaku pada organ dalaman seperti paru-paru, otak, buah pinggang dan tonsil.

Sekiranya jangkitan berlaku sehingga terbentuk bisul, rawatan pilihan ialah pembedahan. Begitupun, sebelum pembedahan dijalankan, antibiotik akan diberi selain ujian darah bagi mengenal pasti masalah lain.

Bagi kanak-kanak yang lebih gemar berdiam diri dan tidak tahu di mana lokasi jangkitan sebenar, imbasan MRI dan CT akan dijalankan.

Bisul disebabkan amino yang terjejas pula mampu merebak melalui darah. Di sini darah berfungsi sebagai lebuh raya dan menyebarkan bakteria ke seluruh tubuh. Oleh itu, remaja yang tidak menjaga kebersihan diri pasti akan terkena jangkitan ini.

Bagaimanapun, punca paling lazim adalah sifat kulit itu sendiri yang mudah terdedah kepada anasir yang tidak baik. Kulit bukan saja organ tubuh paling besar, malah berfungsi sebagai mekanisme pertahanan diri yang penting.

Setiap inci kulit diseimbangkan dengan bakteria baik dan bakteria tidak baik. Bakteria baik tidak akan membawa sebarang masalah tetapi sebaik saja tubuh kekurangan imuniti atau ketahanan diri, kecederaan kecil saja sudah mampu menyebabkan jangkitan. Tidak dinafikan kebersihan diri cukup penting tetapi perlu diingat terlalu bersih juga tidak baik kerana kita akan membunuh kedua-dua bakteria ini.

Jangkitan bisul bermula apabila bakteria dan parasit merebak pada kulit.

Jelas Dr Yong lagi, bisul yang biasa dan tidak serius boleh dirawat menggunakan antibiotik dan pembedahan. Tapi bagi bisul disebabkan amino yang terjejas, boleh merebak dengan cepat pada tisu dalam tubuh menyebabkan kegagalan beberapa organ dalaman. Dalam apa juga keadaan, pencegahan adalah perkara terbaik termasuk penjagaan kebersihan diri yang rapi dan imuniti diri lebih tinggi.

“Sekiranya simptom awal seperti merah, bengkak, sakit dan demam berlaku, terus berjumpa doktor bagi mengelak jangkitan merebak lebih ke dalam kulit. Di rumah, sebagai langkah awal ibu bapa boleh mencuci luka dengan menggunakan air panas, antiseptik dan iodin. Namun jika ia semakin membengkak, pesakit akan mula berasa tidak sihat, demam, luka menjadi kemerahan dan mula merebak, cepatlah berjumpa doktor,” katanya.

Dari segi pemakanan, mengamalkan diet seimbang disarankan bagi mempercepatkan penyembuhan.

“Terlalu banyak pantang larang dalam masyarakat seperti ayam, udang, ikan dan telur yang dipercayai menyebabkan kegatalan. Ironinya untuk sembuh, kita memerlukan hemoglobin, albumin serta Vitamin C dan semua nutrien ini terkandung dalam diet yang disebutkan itu. Perlu diingat, bisul pada kebanyakan bahagian tubuh agak sukar untuk sembuh dengan sendirinya. Kerana itu, sekiranya tanda awal bisul muncul, rawatan perubatan segera perlu diberikan," katanya.

Rawatan secara tradisional untuk bisul boleh dilihat di entry :

* Bunga keembung
* Pokok jarak boleh jadi ubat
* Khasiat bunga cempaka

Sumber : Suzan Ahmad [suzan@bharian.com.my] di BHarian 30/01/2011

Read more...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP