UdangLipan. Powered by Blogger.

Monday, August 1, 2011

Peniaga Melayu Seperti Ketam.


Satu kisah perumpamaan yang boleh dikongsi bersama.

Ada seorang pakcik yang ingin makan lauk ketam. Maka dia pergilah ke sebuah kedai milik cina yang menjual ikan dan sayuran.

Pakcik: Apek, ketam ada?

Cina: Ada… ada… lu mau ketam cina ka ketam melayu?

Pakcik: Aik! Ketam pun ada melayu, ada cina? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup... ketam cina... sana dalam bekas tak ada tutup... ketam melayu la….

Pakcik: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup… ketam melayu apek tak kasi tutup?

Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor mau keluar, yang lain kasi tolong tolak keluar. Bila sudah keluar, dia tolong tarik lain ketam keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam keluar dari bekas. Itu pasal kena tutup.

Pakcik: Ketam melayu apa macam pulak?

Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor mau keluar yang lain kasi tarik itu ketam tadi…jangan kasi keluar. Kalau dia satu ekor sudah keluar, dia terus lari, tak mau tolong lain ketam keluar. Jadi tak tutup pun tak apa…

**********

Moral dari cerita tersebut, orang melayu/usahawan/peniaga melayu hanya mementingkan diri dan saling menindas sesama lain. Sedangkan orang cina saling bantu membantu sesama mereka dan meningkatkan ekonomi bangsa mereka.

Jadi macam mana dengan orang Melayu? Saya sendiri pun dah banyak pengalaman sebegini dan ditipu. Ada segelintir orang melayu/usahawan yang jujur tetapi yang kaki menipu untuk jalan shortcut jauh lebih banyak.

Kepada orang melayu/usahawan-usahawan sekelian, sentiasalah berwaspada dan beringat…, beringat akan balasan atas setiap perbuatan.

2 comments:

adanaberkat September 11, 2011 at 9:17 PM  

assalam .pandai hang buat perumpamaaan na..mmg lagu tulah orang kita kalau bniaga..siap bomoh2 lagi..aku kopi k.nak bertukar link bolehkan..kalu suka -adanaberkat-petuaideadanpandangan.blogspot.com/

Unknown September 19, 2011 at 10:51 AM  

adanaberkat,

Wsalam, ramai orang melayu yang masih berfikiran kolot dalam adat berniaga dan perasaan PHD masih menebal.

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP