UdangLipan. Powered by Blogger.

Saturday, December 11, 2010

Awat Keturunan Syed/Sharifah Ni Mulia Sangatkah?

SAYA mengenali seorang wanita berketurunan Syed/Syarifah. Saya berniat mendirikan rumah tangga dengannya, tetapi mendapat tentangan keluarganya kerana berpendapat keturunan mereka tidak boleh berkahwin dengan orang biasa. Mereka mengatakan keturunan mereka mendapat keistimewaan di akhirat nanti dan akan diasingkan daripada orang biasa.

Mereka tidak mahu memutuskan nama Syed itu kerana percaya anak cucu mereka tidak akan dapat bersama mereka di akhirat nanti. Bagaimana mahu membetulkan kembali kepercayaan mereka yang mengamalkan perkara ini?

JOE
Selangor
Saya cukup menyampah dengan manusia yang pentingkan gelaran dan darjat, awat mulia sangat ka gelaran depa tu. Kalau bangga dengan gelaran, amalan dan taqwa ikut sunnah dan quran... Alhamdulillah.

Kalau setakat muliakan gelaran tapi kelakuan dan perangai mengalahkan mat saleh, tonggang arak, kaki betina, judi dan banyak lagi perkara mungkar yang depa lakukan, muliakah gelaran depa tu? Jangan kata Nabi nak mengaku keturunan, Baginda SAW nak mengaku umat pun dah tentu jauh sama sekali.

Di Mashyar nanti Allah tak tanya hangpa yang ada gelaran Syed/Sharifah keturunan atau susur galur dari keturunan Nabi atau tidak. Yang ditanya adalah AMALAN selama hangpa hidup di dunia, toksahlah hangpa nak bangga sangat dengan gelaran Syed/Sharifah hangpa tu.

Lagipun gelaran Syed/Syarifah takdak jaminan Syurga seperti sahabat2 baginda. Ada ka hangpa pernah terbaca atau terjumpa di mana-mana tertulis nama Nabi SAW bermula dengan Syed Muhammad...? Takda kan....

Jadi buat manusia yang ada gelaran Syed/Syarifah termasuk jugaklah yang ada gelaran Raja ka..., sultan ka...? dan apa saja.... toksah dok perasan diri hangpa tu mulia sangat.

Allah menilai kemulian hambaNYA dengan Iman dan Taqwa... sedaq diri tu sikit.

Update dengan Video klip ini;

134 comments:

greenman,  March 25, 2010 at 8:38 AM  

Kenapa emosional? Hanya angkara segelintir perangai manusia yang anda tidak suka maka seluruh keturunannya juga menjadi mangsa untuk anda melepaskan kemarahan anda. Amat malang apabila bercakap sesuatu perkara dengan menggunakan hawa nafsu.

Sukakah anda kalau salah seorang ahli keluarga anda melakukan kesilapan lalu seluruh keturunan anda dicerca?

Anonymous,  March 25, 2010 at 8:54 PM  

keturunan yg soleh sja yg dpt layanan istimewa..yg lain tu kena belasah sama saja dgn org lain..

Anonymous,  March 25, 2010 at 9:58 PM  

maafle berapa banyak syed dan sharifah yang saya kenal adalah pemabok yang tegar.... hilang respect pada mereka..

Musafir,  March 26, 2010 at 10:53 AM  

Jangan kerana nila setitik seluruh keturunan dicerca. Apa-apa pun muliakan lah agama dahulu. Tidak semua syed/sharifah jahat.Bagi yang mempunyai nama gelaran, itu tidak bermakna lagi bila mengadap Allah di akhirat kelak kecuali amal dan taqwa. wallahualam

Anonymous,  March 26, 2010 at 3:58 PM  

Penulis blog yg x professional, isu yang kecil sebegini dibesar besarkan dengan begitu emosi,masalah yg dibawa oleh JOE selangor selaku pengadu tu mungkin diluar pengetahuan kita semua,barangkali disebabkan beberapa pertimbangan lain yg menyebabkan hubungannya tak direstui oleh keluarga si sharifah tu,memang pada adatnya keluarga beliau berhak mengetahui latar-belakang dan akhlak bakal sang bakal suami sblum membuat keputusan.Hanya berdasarkan kes ini penulis blog menyerang dan memaki insan insan yg bergelar syed/sharifah.Penulis blog yg baik akan menulis sesuatu berdasarkan RATIONAL bukan yg EMOTIONAL

Anonymous,  March 26, 2010 at 7:20 PM  

Setuju dgn komen Anonnymous on March 26, 2010 3:58 PM tu, Pak Tam rasa takkan la keluarga syed/sharifah tu jahil sgt dlm akidah keimanan tentang akhirat dgn berkata kununnyer:

"Mereka mengatakan keturunan mereka mendapat keistimewaan di akhirat nanti dan akan diasingkan daripada orang biasa"

dan

"Mereka tidak mahu memutuskan nama Syed itu kerana percaya anak cucu mereka tidak akan dapat bersama mereka di akhirat nanti"

Nampak sangat kenyataan yg sengaja direka reka oleh si JOE utk memburukkan si polan dan keluarga si polan. Budak sekolah Tingk 3 yg baru belajar aqidah islamiyah pun reti menilai hujah rekaan spt diatas.

Kalau dah hati x baik, berbagai nista dan persepsi buruk timbul terhadap orang.

Wallahualam.

Pak Tam, Setapak Garden

Unknown March 27, 2010 at 7:26 PM  

Anon 3.58pm dan Pak Tam,

Anda berdua mungkin terlepas pandang ayat ini "Kalau bangga dengan gelaran, amalan dan taqwa ikut sunnah dan quran... Alhamdulillah."

harap maklum,

Saya tidak mengatakan semuanya jahat. harap anda yang membaca pun janganlah beremosi.

opisboi March 29, 2010 at 1:05 PM  

org arab, aorg melayu, tok syed ka, seripah ke terompah ke tak akan masuk surga kalau bukan islam...hanya org islam sahaja yg layak mendapat rahmat daripada allah utk memasuki surganya..

Anonymous,  May 20, 2010 at 8:44 AM  

i bkn sharifah, i kawin dgn syed...xtau sejauh mana their acceptance, so far eberything seems just fine. amalan cari jodoh dari keturunan syed jugak ni i nampak especially sepupu sepapat my husband. ada tu yg sampai kawinkan anak dgn anak sedara (anak abg) sbb nak jugak keturunan syed. well...kalo individu tu boleh terima, i rasa ok je..tapi for those yg ada their own choice, maybe should let them be...

sape yg xnak keturunan baik2, but keturunan tu tak menjamin baiknya individu tadi...xkanla kita nak anak kita kawin dgn org yg keturunannya baik tp dia tu ibarat pelesit...

tepuk dada, tanya selera...
ikut adat tu takde salahnya, tp gunalah akal fikiran yg Allah swt kurniakan dlm membuat pertimbangan...jgn kerana adat, kita smua buat andaian sendiri (konon x masuk syurga etc.) sampai membelakangkan hukum...dan jgn 'buat' hukum hakam sendiri...

peace to all......

sharifah siti al-aydarus June 6, 2010 at 9:53 PM  

hanya segelintir sahaja yg sebegitu.. sy juga dari keturunan syed, tapi keluarga sy bersifat open dalam hal2 perkhawinan.. mungkin segelintir org2 yg berdarah syed terlalu fanatik dgn keturunan ini sehingga boleh mengakibatkan pecah belah umat islam. yang saya nampak hanya di malaysia saja yang berfikiran sebegitu.

Anonymous,  June 18, 2010 at 9:22 PM  

assalamualaikum..
sy berketurunan syed/syarifah tp dlm bab2 perkahwinan family sy xde halangan..buktinya semua adik beradik abah sy xde berkahwin dengan keturunan syed/syarifah..
ap yg saudara ckp ad betulnya..sesetengah org 2 terlampau mementingkan keturunan tp bukan semua..bukan semua keturunan kami buruk,jangan cepat menilai( ayat saudara mcm memburukkan semua syed/syarifah)
yang pasti semua manusia sama je d sisi ALLAH S.W.T,yang membezakannya amalan kita kat dunia ni..

Anonymous,  July 8, 2010 at 10:21 AM  

Jangan hina keturunan Rasulullah S.A.W. kita kena cinta dan kasih pada keturunan baginda.

Anonymous,  July 13, 2010 at 2:34 PM  

cintailah diri sendiri dan dekatkanlah diri dgn Allah SWT kerana itulah yg terbaik.

Tiada apa yg akan dibawa ke akhirat kelak kecuali amalan. Wallahualam..

Anonymous,  August 5, 2010 at 3:00 PM  

dia mcm ni la...syed2 ni dulu mmg mndpt snjungan drp org2 melayu kerana mmg mereka keturunan rasul(byk ilmu agama).kemudian bila syed2 menetap di m'sia mereka diberi keistemewaan dlm msyrkt kerana kita respect mereka .cth raja perlis antara yg dpt keistemewaan 2..byk juga syed2 ni skrg adlah org yg berada...dan 1 lg yg pompuan cantik2 kan...(arab).ada juga yg mngambil kesempatan atas sanjungan yg org kita berikan dgn meletakkan gelaran syed pd nama terutamanya yg dtg dari india...apa pun sesiapa yg keturunan syed ni bukan hanya perlu bangga dengan keturunan itu shj ttp perlu mencontohi nabi dlm setiap aspek kehidupan..itu keutamaannya..kebanyakkan mereka baik2 cuma dari segi kahwin saja yg problem terutama yg pompuan takut hilang gelaran...ni semua org tua mereka cukup jaga bab ni...katanya jika kawin bukan syed..anak yg dilahirkan mcm anak haram kerana memutuskan nasab rasul(moga Allah jauhkan kita dari ksesatan)mereka kata ada hadis ttg perkara ni..1 time la saya baca hadis 2 sblm ni x penah dengaq..Apatah lg golongan syiah mereka begitu taksub pada ahlu bait sehingga mengkafir kan sahabat nabi spt abu bakar,umar dan usman (jauhilah kita daripada kesesatan)nasab syed kata mereka perlu dijaga apabila akhirat nanti akan dpt syafaat terus dari nabi(kira mereka ni ada kelebihan)bab ni pn ada hadisnya bila saya baca hadis ni rasa hina juga saya yg x keturunan syed hanya keturunan nabi Adam (moga Allah jauhkan kita dari kesesatan)tapi bagi pemahaman saya yg dikata ahlu bait itu ialah keluarga nabi (isteri nabi termasuk cucu nabi hassan & husien dari anaknya fatimah yg berkahwin dgn ali..mereka ini menerima asuhan lansung dari nabi sehinggalah nabi wafat..hassan @ husein ini lah ahlu bait selepas kewafatan rasul..sebab itu nabi pesan supaya mereka ini dihormati &di sayangi tetapi sebaliknya berlaku..)Syed kini adalah tidak adil dikategori sebagai ahlubait..kerana ia membawa kesan yg tidak baik kepada imej dan ketinggian rasul..mereka hanya keturunan rasul..Ada kalangan mereka yg tidak menunjukkan contoh terbaik kpd umat islam...raja Abdullah jordan & raja hassan maghribi adalah contoh keturunan rasul yg kehidupan mereka dan kepinpinan mereka tidak mengikut spt mana nabi...suruh
tapi apa pun peranan golongan syed (dahulu)dlm menyebar islam mmg amat besar..dan sekarang pun ada ulama keturunan nabi iaitu habib umar yg menjadi contoh dan harapan membawwa obor gemilang islam dari yaman.cuma masalah di m'sia gelaran ini ditonjolkan utk riak(hanya sebahagian kecil)terutama yg wanitanya maklum lah di m'sia byk juga gelaran (tengku,raja,wan, & lain2 gelaran anugerah spt datuk,tan sri dan mcm2 lg) semua ini menyumbang kpd ego manusia (aku hebat dari hangpa no..)apa pun permasalahan ini boleh selesai jika setiap kita sama ada syed ka x syed ka kembali pd asas ajaran agama yg disampai nabi..dalam khutbah terakhir nabi... nabi pesan supaya kita berpegang kepada 2 perkara iaitu al quran dan sunnah dan waris nabi ialah ulamaq...ulamaq lah merupakan sandaran kita tak kira lah mereka dikalangan syed atau tidak kerana mereka ini yg sebetulnya waris nabi....(kehidupan ikut nabi)

Anonymous,  August 21, 2010 at 4:05 PM  

berkenaan nasab sebelah bapa..saidina ali adalah jua dr keturunan rasulullah..wallahu'alam

Anonymous,  August 23, 2010 at 4:13 PM  

bukan ke saidina ali tu kanak2 pertaa yg memeluk islam? tak pernah dengar pulak dia pun dari keturunan Rasulullah SAW...wallahu'alam...

apa2 pun, saya sokong pandangan dari Anonymous, August 5, 2010 3:00 PM

ahlulbait tu merujuk ahli rumah rasulullah saje. yg lain tu, mungkin salah faham & buat anggapan sendiri saje...

Anonymous,  September 12, 2010 at 12:47 AM  

oke..aku just nk gitau ja..xmara pon..hmm..mnurut aq..selain berbuat ibadah kpd ALLah & Rasulnya..kita semua juga harus berbuat baik dgn anak cuu Nabi Muhammad S.A.W...hmm..mnurut aq..syed@sharifah bcoleh ja kawin ngn orang ahwal (orang bukan syed)..tpi nasabnya smpai situ ja lah..mreka (ahlul bait) sbnarnya nak menjaga kturunan mreka..dan kturunan mreka ini mmg kturunan yg mulia..kita semua harus terima kenyataan itu.. aq mls nk open dalil al-quran kt sini..just nk komen skit2.. jadi bgi yg xsuka sgt kt kturnan syed nih..xpayah lah maki2..1)buang masa..2)dapat dosa free2 ja... hampa yg maki kturunan syed ni mungkin KURANG DIDIKAN AGAMA & XTAU BYK PASAL AGAMA.. klu hampa ngaji dlm2 pasal nih..hampa tau la nanti semulia manakah kturunan ahlul bait nih.. istighfar lah byk2 sblum trlmbat..k..salam.. :)

Anonymous,  September 13, 2010 at 7:40 PM  

hangpa kalo x tau tentang syed sharifah jangan banyak mulut nak kutuk hangpa senyap...tanyalah ulama' yang lebih mengetahui....

WH October 9, 2010 at 7:08 AM  

salam..
ak ni org biase jek.. mak ak jawa lg tu..
ak skg bcinta ngn sorg laki kturunan syed..
so far,ak x taw sme ade fmly dye akn trima ak ke x coz ak bkn sharifah.. ak tkut,sbb dr cara bf ak b'ckp time ak tny hal ni dlu,fmly diorg mmg jge gler bab ktrunan ni.. hmmm.. ble bcinta,ak juz mharapkn kredhaan allah,dan inginkn ape yg ak bina ni kekal slmenye d ats jln allah(sng kate perkahwinan la)..
oleh krn bf ak syed,then ak byk r wat kajian psl ktrunan ahlulbait ni..
bg ak,mgkin zmn skg x sume ktrunan syed mcm tu.. tp hakikatnye,MASIH RAMAI yg mngamalkn prkhwinan sesama ktrunan..
ak pnh cuba mbndingkn pndpt s'org syed yg bersifat terbuka,dgn s'org syed yg mmg tegas gler bab2 ktrunan diorg ni..
syed yg bsifat tbuka ni pesan,allah sndri berfirman,'dtglah kpdku dgn amalmu,dan bkn ktrunanmu'.. n juga,'tidak mulia ssorg arab itu jika tidak b'iman mlainkn org bukan arab yg b'iman'..
sdgkn syed yg lg sorg ni smpai kuarkn statement yg ktrunan syed sharifah ni if kawen ngn yg bkn syed,ley d'anggp sbg zina.. subhanallah..
dye juga mnyebut sabda rasullah,'brg siapa yg mnyakiti ktrunanku,bmkna mreka mnyakiti ak,brg siape mnyakiti ak,bmkna mreka mnyakiti allah'..
psoalannye skrg,jika kte sme2 rnungkn.. ape sbnrnyer mksud 'mnyakiti' oleh rasullah itu?
adakah berkahwen itu d'anggap sbg 1 pbuatan yg mnyakiti?? perkahwinan itu d'bina ats nme jdoh n ksh syg.. bkn kah jdoh n ksh syg itu anugrah allah yg x t'nilai.. astaghfirullah.. mnyakiti yg dmksudkn rasulullah ini adlh ssuatu yg spt mhina dan mcaci ktrunan nabi,mpsenda2kn,mbunuh,mfitnah.. bknnyer perkahwinan yg s'mmgnyer m'jd tuntutan agama kte! subhanallah..
smoga allah mbuka hati kalian semua...
dan ingtlah,allah mnyuruh kte mmilih jdoh ats nme agamanye,bkn ktrunan,salasilah,mahupun darjatnye.. wallahualam.... =)

Anonymous,  October 22, 2010 at 12:08 AM  

Hadith Rasulullah SAW seperti diriwayatkan oleh Ahmad, Turmudzi,Nasai dan Al Hakim dari Al-Muthalib bin Rabi'ah:

"Demi Allah, iman tidak akan masuk ke dalam hati seorang muslim sehingga ia mencintai kalian (keluarga Nabi SAW) kerana Allah dan hubungan keluarga denganku"

Diriwayatkan oleh Thabrani dlm kitabnya Al-Kabir dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda:

"Mereka adalah keturunanku dan diciptakan dari tanahku serta dikurniai pengertian dan ilmuku. Celakalah dari ummatku yg mendustakan keutamaan mereka, dan memutuskan hubungan denganku melalui (pemutusan hubungan dengan) mereka. Allah tidak akan menurunkan syafa'atku kepada orang-orang seperti itu"

Orang yg hidup sezaman dgn mrk dan dgn kata2 yg indah menyatakan kecintaan kpd mrk, ttp tdk disertai perbuatan nyata, penyataannya hanya kosong belaka, hampa dan tdk beerti apa-apa, semua itu tdk membawa erti apa-apa. Akan tetapi, lebih celaka lagi org yg gemar mengungkit-ungkit mrk dgn lisan atau tulisan dgn tangan atau mata melakukan perbuatan utk mengurangi dan merendahkan martabat mrk krn kebencian atas keutamaan yg mereka dapatkan dr Allah SWT, dapat dipastikan bahawa org tersebut akan masuk neraka, sebagaiman hadis yg diriwayatkan oleh Thabrani, Al Hakim dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda:

"Maka sekiranya seseorang berdiri di antara salah satu Ka'bah dan maqam Ibrahim, lalu ia solat dan puasa, kemudian meninggal sedangkan ia adalah pembenci keluarga (ahlulbait) Muhammad, pasti ia akan masuk neraka"

Saya pohon kpd keturunan Rasulullah SAW supaya mencontohi akhlak baginda. Jgnlah melakukan perbuatan2 yg boleh mendatangkan fitnah kpd seluruh keturunannya. Kepada Joe, rujuklah kpd yg lebih arif ttg keturunan Rasulullah SAW dan kenapa kamu dilarang mengahwini keturunan Syed/Syarifah. Ini bukan masalah adat. Hormatilah keputusan keluarga mrk, kerana dgn menghormati mrk beerti saudara menghormati keputusan Rasulullah SAW mengenai keturunan baginda.

Saya juga bermula spt saudara dlm persoalan mengenai keturunan Rasulullah SAW. Namun, sekiranya kita mendekati keturunan baginda, mengasihi mereka, memahami mereka, mengkaji sejarah mereka..insyaAllah saudara juga akan faham kenapa dan mengapa..

Anonymous,  November 1, 2010 at 1:12 AM  

tak semua org tau yg keturunan syed sharifah ada kemuliaan tersendiri...memg Nabi SAW tak ada pangkal SYED, tp bacalah salasilah keturunan mereka..keturunan syed sharifah merupakan keturunan bani hasyim dan anak cucu nabi SAW,.mereka keturunan yang mulia..jadi ingat2 la apabila anda semua berkata2 tentang keturunan syed sharifah...fikir2kanla...

Anonymous,  December 5, 2010 at 6:04 PM  

golongan syed syarifah adalah keturunan nabi.dan nabi akan mencari keturunannya dulu berbanding org alim yg laen.itu telah dijanjikan.jgnlah menghina dan memutar belitkan fakta jika anda tidak tahu.lebih2 lg anda kaitkan dengan nama nabi..sesiapa yg memilih utk kahwin dgn syed maka dia telah fikirkan tentang keturunannya..

syed m,  December 12, 2010 at 7:02 PM  

salam..

wahai manusia2, sile bace artikel ini.
http://syfadh.blogspot.com/2009/12/kafaah-kufu-nasab-dalam-perkahwinan.html

dan fatwa mufti penang
http://programmerislam.wordpress.com/2009/03/28/artikel-kafaah-syarifah-fatwa-mufti-pulau-pinang/

Anonymous,  December 18, 2010 at 8:56 PM  

bagi mereka yg belajar atau mendalami ilmu agama berserta sejarah dn penyebar agama itu pasti mereka mengetahui salasilah setiap sesuatu kaum ataupun bangsa.bagi yg tidak cukup pgetahuan pasti takkan faham dn tahu erti kata salasilah sesuatu kaum atau bangsa serta keturunan, adam dn hawa adalah asal keturunan semua manusia.bagi JOE dn SESIAPA yg masih belum mengetahui sejarah salasilah pada gelaran SYED/SHARIFAH eloklah belajar dn cari sumber2 dari yg dpt mnjelaskan dgn lebih terperinci sblum kata2 cacian dn makian memakan diri.......ALLAH lebih mngetahui

Anonymous,  December 28, 2010 at 10:45 PM  

Pikiaq ,pikiaq jugak....
ni baca ni:-
Banyak alasan-alasan yang diberi tanpa ujikaji yang kemas untuk menyangkal tradisi perkahwinan ini. Ada yang berkata Nabi saw sendiri tidak kahwin semasa sendiri yakni dengan satu keturunan yang sama mulia dgn Nabi saw, Nabi pun kawin campur. Mungkin kita terlupa siapa isteri pertama Nabi saw, bukankah S. Khadijah RA orangnya Bukankah beliau dari Bani Hasyim yakni satu keturunan dgn Nabi Bukankah di situ kita dapat pelajari hikmahnya?



Ada yang pula yang berkata, Nabi saw sendiri membiarkan anak-anak gadis nya dikahwinkan dengan bukan senasab dengannya. Memang betul sahabat-sahabat telah bernikah dengan anak gadis Nabi saw. Tetapi kita tak kaji habis, sahabat yang kahwin dengan anak gadis Nabi saw tidak mempunyai zuriat lansung, kecuali anak gadis Nabi saw iaitu S.Fatimah Zahrah RA yang telah dinikahkan dengan S.Ali RA (senasab dgn Nabi). Tahukah kita bahawa Nabi saw telah beberapa kali menolak lamaran daripada sahabat seperti S.Abu Bakar & S.Umar untk menikahi S.Fatimah? Kita mungkin tak lihat sudut tu. Bukankah disitu kita dapat pelajari hikmahnya



Bagaimanapula dengan nasihat Nabi saw kepada Zaid bin Harithah (anak angkat nabi) menyuruh beliau untuk menceraikan isterinya Zainab (senasab dgn Nabi saw) dengan alasan tidak sekufu nasabnya.

Anonymous,  December 28, 2010 at 10:50 PM  

Apa yang penting taqwa. Saya setuju. Tapi bgmana nak capai taqwa kalau kita tidak tulus mencintai keluarga Nabi saw dan memelihara hak-haknya. Bukankah kesempurnaan kepada taqwa itu hendak mencintai Nabi dan ahli keluarganya.



Sabda Nabi saw : " Tidaklah beriman seorang hamba Allah hingga dia lebih mencintai aku daripada dirinya, lebih mencintai keturunanku lebih daripada keturunannya sendiri, lebih mencintai keluargaku daripada keluarganya, lebih mencintai zatku daripada zatnya sendiri"
– HR Thabarani, Al-Baihaqi & Ad-Dailami
Ada yang ckp yg penting hati. Saya lagi setuju. Tapi, cuba fikir kalau kita berzikir dgn lisan, tapi hati melayang-layang ke tempat lain, apa guna kan Maknanya kedua-dua kita kena ambil kira, baik yang bersifat spritual mahupun yang bersifat fizikal. Mudah kan Jgn la kolot sgt ...



Bagaimana kita dapat tahu akan hal ini, kalau kita tidak membongkarnya dalam kitab-kitab sejarah. Dan kita tidak mengambil ilmu daripada seorang guru yang mempunyai sanad yg kemas sampai Nabi saw. Belum apa-apa kita dah bangkang, belajarlah dengan kemas dulu baru bangkang ye.
Kita kenalah akui bahawa kemulian dan hak-hak mereka (Syed & Sharifah) adalah wajar dan diiktiraf serta selaras dengan kehendak syariat.
Telah bersabda Nabi saw : " Aku melaknat enam golongan yang mana Allah swt dan seluruh para nabi jua melaknatnya iaitu : Orang yang menambah-nambah dalam agama, orang yang mendustakan takdir (ketentuan) Allah, orang yang berkuasa dengan kejam menghina orang yang dimulikan Allah dan memuliakan orang yang Allah hinakanny., orang yang meninggalkan sunnahku, orang yang menghalalkan apa yang Allah haramkan, dan orang yang menghalalalkan apa-apa yang Allah haramkan mengenai keturunanku" – HR. Al-Hakim, Ad-Daruquthni, Ad-Dailami, Al-Khatib dan Kitab Al-Jami'.

Anonymous,  December 28, 2010 at 10:52 PM  

Kadang-kadang kita tidak sedar bahawa perbuatan kita ini adalah seolah-olah kita berasa sakit hati atau dengki dengan mereka. Mengapa ini terjadi Bukankah Allah telah berfirman :



" Ataukah mereka merasa iri hati terhadap orang yang telah diberi kurnia oleh Allah ?" – Surah An-nisa : 54
Cuba lah kita bayang kan secara rasional tentang tanggungjawab Syed untuk berkahwin sesama Sharifah itu sendiri. Mereka keturunan Nabi saw, sememangnya mereka wajib bersyukur di atas kurniaan Allah swt melahirkan nya sebagai benih Nabi saw. Menyedari akan hal inilah, mereka ingin menunjukkan tanda syukur mereka kepada Allah untuk memelihara nasab yang mulia ini bukan kerana ingin sombong dan bermegah-megah, tapi untuk membuktikan cintanya kepada Allah dan Nabi saw. Adakah wajar kalau Allah telah kurniakan mereka sebagai senasab dgn Nabi saw, jika mereka memutuskan nasab mereka dengan Nabi saw dengan bernikah dengan bukan senasab dengannya.
Seorang Imam yang teragung Islam iaitu Amirul Mukminin Saidina Omar bin Khattab RA pernah berkata : " Aku akan melarang wanita-wanita dari keturunan yang mulia menikah melainkan dengan lelaki yang setaraf dengannya." – Diriwayatkan oleh Ad-Daruquthni
Yelah, mcm saya bkn keturunan Nabi saw, jgn la kita merasa ini tidak adil sebab kita bukan keturunan Nab sawi. Allah itu Maha Adil. Allah Yang Maha Suci dari sifat tidak adil. Adakah adil kita mengecam mereka yang senasab dengan Nabi saw yang ingin memelihara keturunan mereka kerana cintanya mereka kepada Allah dan Rasul ? Jgn la di sebabkan kita yang bkn senasab dgn Nabi saw berbuat sedemikian rupa. Ia akan menyakiti hati mereka.
Nabi saw bersabda : " Allah amat murka ke atas orang yang menyakiti aku dalam hal keturunanku" – HR. Imam Dailami.



Sabdanya lagi: " Mengapa masih ada orang-orang yang mengganggu diriku melalui nasabku dan kaum kerabatku? Sememangnya barang siapa yang mengganggu nasabku dan kaum kerabatku bererti ia menggangguku, dan barang siapa yang menggangguku bererti ia mengganggu Allah swt"
– HR. Assabus Sunan, Sahih



Hendaklah difahami juga, bahawa mereka Syed & Sharifah tidak maksum. Mereka juga seperti yang lain, tidak lepas melakukan dosa dan kesalahan. Tetapi apa yang perlu kita benar2 fahami, bahawa agama ISLAM meraikan hak sesama manusia baik dia tu Muslim ataupun Kafir. Apatah lagi hak ahli keluarga Nabi saw. Fikir-fikirkan lah. Mereka yg masih meragukan dan mendustakan hal ini lebih akan cenderung mengikut hawa nafsunya sendiri, tidak ubah apa yang Allah firmankan :



" Mereka mendustkannya dan mengikuti hawa nafsunya sedang tiap-tiap urusan itu akan tetap (berlaku) " (Surah Al-Qamar :3)

Anonymous,  December 28, 2010 at 10:57 PM  

Cubalah fahami dan insaf bahwa cinta dan membela hak keluarga Nabi adalah perkara fardhu dalam agama. Bukannya dibuat2.





Telah bersabda Nabi saw:

" Syurga diharamkan Allah bagi orang yang berlaku zalim terhadap Ahli baitku (ahli keluarga Nabi saw) dan menggangguku melalui keturunanku"

– HR Imam Ahmad



Adakah galakan Sharifah bernikah dengan Syed satu kesombongan Tohmahan dan fitnah yang mengecam pernikahan di antara Sharifah dan Syed satu kesombongan adalah tidak tepat. Kalau ada yang mengatakan sedemikian, sebenarnya merekalah orang yang sombong kerana tidak mahu menerima kebenaran hukum tersebut.



Nabi saw bersabda : " Kesombongan itu adalah dengan menolak kebenaran " – HR. Sahihain, Sunan Abi Daud dan Tirmizi.
Mohon rujuk kitab Tawaddhu & takabbur karang Abdullah bin Jarullah tentang ciri-ciri kesombongan itu.
a tidak boleh dikatakan sombong kerana hal itu merupakan amanat dan sebagai mengikut jejak langkah Nabi saw sendiri dan anak serta cucu-cicitnya dari generasi ke generasi. Ia disebabkan bagi menjaga keluhuran salasilah yang bersinambungan agar tidak terputus hubungan kekeluargaan/ kerabat dengan Nabi saw. Sifat menjaga dan memelihara amanat bukan satu kesombongan.

Kalau kita masih merasakan ia satu kesombongan, bagaimana hal nya dengan hal-hal yang lain yang berlaku pada hari ini. Sebagai contoh mudah, kita nampak ada orang bawa kereta mewah mcm Merc ata BMW ke, tiba2 kita ckp dia sombong sebab di pakai kereta mcm itu. Apa kes beb Mana boleh cam tuu. Habis, kalau kita naik kereta biasa mcm wira atau kereta lama, barulah dikatakan tidak sombong Ini kan ckp orang yang jahil. Begitu juga dengan hal yang kita jadikan isu ni, kita tidak harusnya menilai orang berdasarkan fizikal semata-mata tanpa ada asas yang kukuh dan rasional.
Adakah wajar kita yang mengaku mempunyai iman dan ehsan, sanggup menuduh mengatakan hal yang bukan-bukan tentang tradisi perkahwinan Syed & Sharifah hanya semata-mata mereka ingin menjaga pertalian darah dengan Nabi saw Hendaklah kita fahami bahawa tradisi perkahwinan di antara Syed & Sharifah bukanlah menganggap diri mereka lebih suci dan bersih daripada yang lain. Tidak, tidak sama sekali. Dosa tetap dosa, tidak kira siapapun. Masing-masing wajib bertaubat di atas dosanya itu.
Sebenarnya, kita semua diuji oleh Allah swt dalam semua hal. Jika bab ini, Allah swt tetap akan uji kita sejauh mana kita taat kepada Rasulullah saw. Nabi saw telah pun tahu akan perkara ini akan terjadi pada umatnya. Sebab itu lah, Nabi saw pernah bersabda :

" Sesungguhnya kalian akan diuji mengenai urusan yang ada kait-mengait dengan ahli keluargaku (Ahlul Bait), sesudah peninggalanku nanti." – HR Imam Tabrani dlm Al-jami'ul Kabir dari Imarah Ibnu Yahya ibnu Khalid dari 'Arafathah RA.
......
Jgnlah irihati kalau kita takde pangkal SYED...jgn risau...Sama2 lah kita mencari KEREDHAAN ALLAH...INSYAALLAH selamat dunia dan akhirat...

Anonymous,  December 29, 2010 at 12:20 AM  

makan hati dengan family sendiri.. :(

Anonymous,  December 29, 2010 at 10:32 PM  

sabar banyak....itu semua dugaan...INSYAALLAH kalau banyak bersabar pasti menuju keberkatan dalam hidup.....contohi lah sifat2 mahmudah....

Anonymous,  January 1, 2011 at 5:02 AM  

salam. sori klu terkasar bhase. tp sume kne ade hujah yg sahih jgn main ckp ikot sdp mulut. cube bace dr web ini.
http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=2210&extra=page%3D1
kte xtau kbenaran ny. tp ny mgkn adalah bnr. jd ny tny lah dgn org yg lbh berilmu.

shady,  January 8, 2011 at 11:21 PM  

hmmmm...salam....asai nyer nak mencari artikel tentang tatacara perkahwinan arab...sekali terbaca artikel nih...marah sungguh nampak...baiklah...saya pun campuran darah melayusiam+afghanistan+cina+ arab yemen......arab malaysia yang sebenarnyer terdiri dari dua bahagian...iaitu arab yemen dan arab iraq..perkataan syed/sharifah(keturunan nabi2) manakalah sheikh dan siti(keturunan sahabat2 nabi) tradisi ini mmg diteruskan time zaman saidina ali dan aishah..kerana mudah dikenali dikalangan mereka..ada benarnyer mereka kahwin sesama bangsa...ini tidak mustahil kerana pengalaman saya ketika belajar di upm. orang arab dapat mengecam saya dan berbahasa arab ngan saya serta mengintroducekan saya dengan sesama arab...atas alasan mengeratkan hubungan sesama arab dan menguatkan lagi keturunan itu. ibarat cam orang kelate ngan kelate laaa..orang kelate yang kahwin ngan org luar pun yang orang susah2.....tetapi saya tidak lah bangga sangat atas gelaran itu..cuma kami diajar bagaimana mengenali bangsa jewish...jenis2 melayu di malaysia...muka muslim dan non muslim...ia diperturunkan dari satu keturunan ke satu keturunan....kebanyakkan orang arab yang datang ke tanah melayu seperti yang anda sedia maklum adalah pendakwah2 yang merantau...jadi gelaran syed/sheikh...adalah sebagian tanda pengenalan diri...dan setiap hujung adalah keturunan cth nyer...al-jufri(terkenal ngan bisnes makan, al-attaas( usahawan)...badris(gelaran untuk pahlawan2 ketika perang badr)...al habshee..albadwi..dll..orang arab dulu2 kahwin sesama bangsa sebenarnyer tujuan adalah mengekalkan keturunan gelaran itu sendiri...tak nak hilang kan...itu adalah cerita yang diperturunkan oleh kami...bukan sebab atas tiket masuk syurga..saya rasa kuarga cewek yang reject tuh salah sebenarnya..sebab ketika saya berdiskusi dengan kawan arab yemen...kenapa mesti kahwin sessama syed atau sheikh...adalah kerana nak mengekalkan bangsa itu sendiri kerana penghormatan yang tinggi...itu sahaja...bukan sebab tiket syurga...harap maklum...kalau masih nak marah atau menghina orang bernama syed syarifah dan sebagainyer...terpulanglah...itu hanya pada nama...kubur tetap dalam tanah...dan paling penting...kiter nih datang daripada satu keturunan iaitu pasangan manusia yang pertama iaitu nabi adam dan hawa...itu sahaja yang boleh saya berikan....

Anonymous,  February 21, 2011 at 3:38 AM  

bace buku ahlul bait laa. jgn jd emotional sgt. takde pun org yg ade gelaran syed and sharifah nak mintak mereka dimuliakan. kahwin sesama syed n sharifah sbb mereka nak mnjaga keturunan or nasab mereka. tak semua syed n sharifah jahat !

Anonymous,  March 9, 2011 at 11:38 AM  

Salam 'alaik. Maaf, hamba meminta izin unruk mencelah sedikit. Dari apa yang dinukilkan oleh pengendali blog ini ada betulnya, tetapi uslubnya sahaja yang kurang betul; emosional. Kedua-dua pihak ada hujah masing-masing, semuanya betul. Rasulullah meninggalkan kepada kita dua perkara, iaitu al-Quran dan sunnahnya. Jika kita berpegang kepada kedua-duanya, nescaya kita tidak akan sesat selama-lamanya (Insya Allah). Rasulullah pun ada berpesan supaya mengasihi dan menyanyangi keturunan baginda, dan jangan menyakiti mereka. So, solusinya amat mudah, sebagai umat Islam tujuan utama kita adalah menggapai mardhatillah (keredhaan Allah) agar hidup sentiasa di bawah naungan-Nya. Maka, jalan menuju ke situ perlulah selari dengan syariat yang digariskan oleh Allah dan dipandu oleh Rasul-Nya. Mesej yang hendak disampaikan di sini cukup simple, berpeganglah dengan al-Quran dan sunnah, serta berbuat baiklah kepada keturunan baginda dan orang-prang di sekeliling kamu. Kedua-dua perkara ini harus seiring.

Allah s.w.t. bersabda yang bermaksud, "Dan berpegang teguhlah kamu dengan tali (agama) Allah, dan janganlah kamu berpecah-belah..." Sesuai dengan sabda Allah s.w.t. tadi, umat Islam disuruh supaya sentiasa berpegang dengan agama Allah, serta janganlah BERPECAH-BELAH. Pada pendapat hamba, adalah tidak wajar umat Islam saling bertelingkah dek kerana berkhilaf dalam mengutarakan pendapat. Semua ini (khilaf pendapat) perkara normal, tapi jangan melibatkan emosi. Letakkan tujuan utama kita adalah untuk menggapai mardhatillah. Bahkan para ulama' sendiri sentiasa berkhilaf pendapat sesama mereka dalam mengijma'kan sesuatu hukum, tetapi mereka bersikap rasional kerana mereka sedar yang tujuan bermujadalah adalah untuk Islam tercinta, bukan untuk mempertahankan ego-ego yang menggunung.

Memang perlu pertahankan perkara yang haq, tapi jangan kerana perkara yang agak kecil, diperbesarkan sehingga bercakaran sesama sendiri, lalu orang-orang yang memusuhi Islam bertepuk tangan menonton gelagat umat 'terbaik' yang semakin hari semakin retak hubungan mereka. Persoalan khilafah (kerajaan Islam) masih tidak dapat ditegakkan semenjak ia kali terakhir jatuh pada tahun 1924. Namun sampai sekarang ia masih belum dapat didirikan kembali. Mengapa? Disebabkan orang-orang Islam itu sendiri. Hassan al-Banna, seorang tokoh reformis Islam pernah berkata, "Tegakkan dahulu Islam di dalam diri kamu, nescaya Islam akan tertegak di muka bumi". Konklusinya, janganlah hanya menumpukan kepada perkara-perkara kecil dan furu' sedangkan di sana masih terdapat perkara yang paling besar (khilafah) yang sedang menunggu untuk diselesaikan oleh umat Islam tercinta.

Tiada khilafah = tiada kuasa
Tiada kuasa = ditindas
Ditindas = umat Islam lemah
Umat Islam lemah = Islam hancur

Please, for God's sake, do the math!

Anonymous,  March 9, 2011 at 8:43 PM  

x abez2lg kisah syed/syrifah suke bnge2 ngn ktrunan mreka kn....cmnila aku ni ktrunan arab tp aku bukn syrifah/syed..utk pngtahuan smua trutamanya syed/syrifah, nabi x pernah ckp syglah org syed dlm hdis baginda....tp nabi ckp sygla bngse arab krna 3 prkara 1)krna nabi brbngsa arab(bukn syed ok) 2)krna al-Quran dlm bhsa arab 3)dlm syurga ckp arab...tp kmi y arab ni (org pggil ngn gelrn sheikh) kmi x prnah pn bnge2kn ktrunan kmi...krna bgi kmi hanya amlan y mmbezakn kita bkn ktrunan...ni krna kmi bce hadis rasul bukn hadis y dibuat2 spt org syiah...cuma psl kwen 2 hanya krna kmi sygkn nasab je bukn psl klebihan....so ckup2 la bnge dgn syed/syrifah k.....y pnting jge amln kte..wlau ape pn ktrunan kite smuanya ummat nabi Muhammad S.A.W

Anonymous,  March 12, 2011 at 1:10 AM  

kisahlah keturunan masing2 tak yah sibuk ngan keturunan orang...kalau nak blajar pasal keturunan orang boleh tp tok sah kutuk2....dapat dosa free...dah tau orang kurang amalan, ramai jahil, pastikan diri sediri jangan camtu sudah....await hangpa sibuk nor ngan diaorang...ok apa jaga keturunan....hangpa jagalah gak keturunan melayu kita ni...dah abis siasat ker pasal melayu yang duk sibuk pasal orang lain

Anonymous,  March 12, 2011 at 8:20 PM  

salam,mau celah sikit,ilmu kita ni sikit je,,blajar pn lagi,mungkin ada dalil2 atau sebab2 yang tertentu,yang kita x tau ttg ahlul bait ni,jadi jangan sebarangan menghina..,takut nnti berapa bnyak pulak dosa yang kita nak tanggung?x salah keluarga menentukan dengan siapa anak mereka kahwin,mak ayah mesti nak jodoh dan keturunan "terbaik" u anak2nya..,jadi kalau nak cari yang sekufu,apa salahnya..lagipun ini mungkin boleh mengelakkan hal2 yang x diingini kalau berkahwin tanpa restu,,boleh je nak kawin bukan dgn syed/sharifah, tapi tu lah,keturunan x panjang la,lagi2 yang perempuan..,~just opinion,~

Anonymous,  March 13, 2011 at 5:23 AM  

SOAL JWP DGN MUFTI PULAU PINANG:

Artikel – Kafa’ah Syarifah – Fatwa Mufti Pulau Pinang
28/03/2009

Assalamualaikum…..

Ini adalah Fatwa Mufti Pulau Pinang…beliau adalah bukan Syed (non syed)…beliau menjawab dari segi ilmiah dan tidak terpengaruh dengan emosi atau apa-apa melainkan dengan ilmu pengetahuannya sebagai Mufti…

Perkahwinan Syarifah

Seorang gadis yang berketurunan ‘Sayyid’ hendak berkahwin dengan seorang lelaki Melayu yang bukan berketurunan ‘Sayyid’, telah di halang oleh walinya dengan alasan ‘tidak kufu’ (bukan seketurunan).Wali gadis itu juga telah memberi keterangan kepada Qadhi dan keluarga lelaki Melayu itu.Ia tidak mahu mewalikan anak gadisnya itu untuk di’aqad nikahnya dengan lelaki itu dengan alasan yang serupa di atas.

PERSOALANNYA:

Soalan 1 – Boleh di pegang dengan alasan bapa gadis itu?

Jawapan: Boleh, kalau benar keturunan Rasullullah s.a.w

Soalan 2 – Adakah boleh di pakai pada masa ini tentang masalah kufu?

Jawapan: Boleh di pakai

Soalan 3 – Dengan alasan di atas, bolehkah di katakan wali ‘Adhal’?

Jawapan: Tidak boleh

Soalan 4 – Apakah hukumnya jika di’aqadkan juga mereka di atas? Adakah haram?

Jawapan: Tidak sah bagi wali hakim meng’aqad nikah mereka kecuali jika tidak di’aqadkan akan membawa kepada perbuatan dan kejadian yang buruk dan tidak di ingini

Soalan 5 – Sekiranya keturunan Syed tidak boleh di’aqadkan dengan bukan keturunan Syed dengan cara Wali Hakim di sebabkan tidak kufu, adakah terdapat mana-mana dalil yang menegah perkahwinan keturunan Syed dengan bukan keturunan Syed?

Jawapan: Ada, rujuk Kitab Majmuk Juzuk yang ke-16 m/s 182-189.

Soalan 6 – Apakah maksud hadis “tidak ada perbezaan di antara orang Arab dengan ‘Ajam melainkan taqwa?

Jawapan: Maksud hadis ini tidak boleh dikaitkan dengan hak kufu melainkan wali dan perempuan bersetuju menggugurkan hak kufu.

Soalan 7 – Menurut pandangan Islam dari manakah datangnya keturunan Syed di abad ke-15 ini?

Jawapan: Soalan ini tidak berbangkit dengan masalah yang dikemukan.

Soalan 8 – Jika sekiranya perempuan keturunan Syed hendak berkahwin dengan lelaki bukan keturunan Syed, di halang oleh walinya dengan alasan tidak kufu dan pasangan itu lari berkahwin di luar Malaysia setelah mereka di’aqadkan, balik ke Malaysia adakah sah perkahwinan mereka?

Jawapan: Sama seperti jawapan di (d) di atas

Kategori: Renungan Bersama
Label: kafa'ah

Asyraaf March 15, 2011 at 12:09 AM  

Assalamualaikum...
ana nasihatkan antum2 yg x faham pasal ahl-bayt ni tolong jgn membicarakan hal ini... free2 je dapat dosa...

memang betul hanya iman dan taqwa yg penting... tp harus diingat untuk menyempurnakan iman haruslah mencintai keluarga dan sahabat Nabi Muhammad s.a.w

sesiapa yg berani menghina atau merendah2kan keturunan Rasulullah s.a.w yg mulia ni... jaga2... dah byk kisah dan cerita yg ana dengar... macam2 balasan dari Allah yg diturunkan kepada mereka2 yg berani menghina keturunan ahl-bayt ini...

satu lagi... pasal ahwal yg dilarang keras untuk mengahwini syarifah...
secara logik, cuba fikirkan ya...
katalah seorang ahwal (lelaki) berkahwin dengan seorang syarifah... di awal perkahwinan mungkin tiada masalah... tp bila dah lama... bila dah ada masalah... akan berlaku pertengkaran... maka syarifah tersebut telah disakiti hatinya... apatah lagi jika si ahwal (lelaki) tu naik kaki tangan padanya... keturunan rasulullah tu... Rasulullah sendiri pernah bersabda "Barangsiapa yang menggangu dan menyakiti keluarga dan keturunanku bererti dia menggangu dan menyakiti aku dan barangsiapa menyakiti aku bererti dia menyakiti Allah"... so fikir2kanlah yea... fikir sebelum mengatakan sesuatu yg tidak kamu ketahui apakah akibatnya yg akan kamu dapati kelak...

antara hadith2 yg menyatakannya :

Rasulullah bersabda:
"kepadamu kutinggalkan sesuatu yang jika kalian berpegang teguh padanya sepeninggalku kalian tak akan sesat.kitabullah sbg tali yang terentang dari langit sampai ke bumi, dan keturunanku ahlil baitku.Dua duanya tidak akan terpisah hingga kembali kepadaku di haudh(surga)"

(tirmidzi dari zaid b. arkam"kanzul ummal" jilid 1 hal 44,hadist 874)

"sesungguhnya bahwa bagi allah ada 3 hurumat yakni 3 perkara yg tidak boleh dilanggar. Barang siapa menjaga baik2 3 perkara tersebut,niscaya allah akan menjaga urusan agamanya dan dunianya.barang siapa yg tidak memelihara (menjaga baik2 3 perkara tsb)maka tidak ada sesuatu apa pun baginya yang mendapatkan perlindungan allah.
3 hurumat itu adalah hurumatus islam(kewajiban thdp umat islam)hurumatku(kewajiban thdp rasulullah)dan hurumat kerabatku(kewajiban thdp anak keturunanku keluarga ahlil bait nabi SAW.

"maka mereka (ahlul bait nabi saw) adalah keturunanku, diciptkan(allah) dari darah dagingku,dan dikaruniakan pengertian serta pengetahuanku.celakalah orang dari umatku yang mendustakan keutamaan mereka dan memutuskan hubunganku dari mereka,kapada orang2 seperti itu allah tidak akan menurunkan syafa'at(pertolonganku)

rasulullah bersabda:
"mengapa masih ada yang menggangu diriku melalui nasabku dan kaum kerabatku?barang siapa yang menggangu nasabku dam kaum kerabatku berarti dia menggaangguku,barang siapa yang menggangguku berarti dia mengganggu allah"(ashbabus-sunan,shahih)

"surga di haramkan(allah)bagi orang yang berlaku zalim thdp ahlil baitku dan mengganggu ku melalui keturunanku"(HR ahmad)

'....maka mereka(ahlil baitku) Ialah keturunanku,diciptkan dari darah dagingku dan dikaruniakan perngertianku dan ilmuku.."
(thabraniy,al hakim,rafi'i dan imam mazhab)dan hadist dari HR bukhori

Al alamah sayid abdurrahman masyhur(mufti hadramaut) yang tekenal dengan kitabnya "Bughyatul musytarsidin"berkata:
"seseorang yang dipinang selain laki2 keturunan Rasul SAW(bukan keturunan fatima az-zahra ra)maka aku tak melihat diperbolehkan pernikahan tsb.walaupun wanita keturunan ahlil bait dan walinya yang terdekat merestui.ini dikarenakan nasab yang mulia tsb tidak bisa diraih dan disamakan.

3abdullah March 15, 2011 at 12:55 AM  

Luar kotak, isi xnampak
xray? bole...mungkin

Dalam kotak tau isi
Tayah x-ray...pasti

Isi keluar dari kotak
Tau isi dalam kotak....

Isi yang kat luar kotak
xnampak...

Kesimpulannya - merperKOTAK-katikkan keKOTAKan hal ni adalah KOTAK2 yang harus DiJauhi ---pelizz............eseroyunirouctnireherafetEHwonksrevetyhign..

afieyq March 15, 2011 at 5:57 AM  

aku tak halalkan dunia akhirat setiap huruf yg tuan punye blog ini tulis dari awal perkataan sampai akhir perkataan tu kerana tereng terang kutuk keturunan aku..

Anonymous,  March 15, 2011 at 9:15 AM  

Xde ke mufti nk jawab Jawapan dari mufti Pulau Pinang tu? ades.....korang ni cakap pakai sedap mulut jek....Ilmu xde...buat2 tau...jagn nk menyibuk pasal keturunan org lain....sila belajar keturunan sndiri dulu baru nk amik tau keturunan org lain....G pondok, belajar pasal nasab dulu...Pastu g pondok lagi blajar pasal kafa'ah..manusia bila jahil, maken jahil bila die bercakap ttg perkara yg die x tau...Semoga anda tidak termasuk dalam golongan yg menyakiti Hati Rasulullah SWA...

Anonymous,  March 17, 2011 at 11:03 AM  

Subhanallh.. tidak ke kita sedar yg bahawa dipadang nahsyar nanti Allah tidak menilai hambaNYA mengikut siapa/apa pangkat & darjat seseorang itu? ..& yg selalu paling kita lupa, tahukah kita yg bahawa iman kita semua ni langsung tidak tertanding dgn - jgn kata Rasulullah, dgn para sahabat2nya pun jauh sekali.. s"emoga mendapat hidayahNYA setiap saat"
p/s: mohon share en3 ini ye..

Recently: Darul Saka - ajaran bomoh yang digelar Tok Belagak

Sharifah,  March 17, 2011 at 1:47 PM  

Penulis post ini adalah org yang jahil dlm bab yang diperkatakan, tetapi merasakan dirinya cukup pandai dlm bab keturunan. Apa kata, belajar dan dalami dahulu perkara ini, sebelum mengeluarkan kenyataan yang menyakitkan hati kebanyakan pihak, terutamanya golongan yang berketurunan Syed & Sharifah ni..
Perkara yg dialami oleh Joe tu bukan berlaku pada semua orang. Keluarga besar saya (besar=termasuk adik beradik ibu dan bapa serta anak2 mereka) juga adalah Syed dan Sharifah. Tapi kami tidak dihadkan mencari calon suami/isteri drpd keturunan yang sama, malahan ramai antara kami berkahwin dgn org biasa yang bukan berketurunan Syed/Sharifah.
Itu dinamakan jodoh.
Bagaimanapun, tidak dinafikan bahawa ada juga yang betul2 ingin menjaga keturunan mereka agar tidak hilang. Itu hak mereka.
Jangan menganggap semua orang adalah sama pemikiran dan sikapnya. Itu adalah asas kepada pemikiran logik, penulis tidak belajarkah hal ini? Atau ilmu yg terlalu penuh di dada dan akal itu dikaburi oleh nafsu amarah dan tidak puas hati? istighfar lah..

SEIF March 25, 2011 at 1:12 PM  

sabda nabi "mengapa masih ada yang menggangu diriku melalui nasabku dan kaum kerabatku?barang siapa yang menggangu nasabku dam kaum kerabatku berarti dia menggaangguku,barang siapa yang menggangguku berarti dia mengganggu allah"(ashbabus-sunan,shahih)

Anonymous,  April 12, 2011 at 2:17 PM  

Rasulullah sangat sayang akan keturunannya. Adapun keturunan Rasulullah ialah Syed, Syeikh dan Syarifah. Rasulullah sangat marah apabila keturunannya disakiti. Kita kena sayang keturunan Rasulullah yang berperangai baik mahupun jahat. Kalau perangai jahat, maknanya dia belum dapat hidayah Allah. Itu kelebihan mereka, jika kita menyakitinya, akan dijanjikan tulah atau daulat. Walaubagaimana pun, mereka tetap keturunan Rasulullah. Contoh, walaupun adik kita degil dan jahat, kita tetap sayang akan adik kita. Begitu juga Rasulullah, walaupun ada keturunannya belum dapat hidayah Allah, tapi baginda tetap sayangkannya. Maka kita tidak boleh menyakiti orang yang Rasulullah sayang.

"Seluruh keturunan Rasulullah SAW dijamin tempatnya di syurga". Itu janji Allah swt pada baginda. Kalau anda mahu diri dan keturunan anda dijamin di sana, carilah jalannya. Bukan gaduh2 dalam blog.

Anonymous,  April 21, 2011 at 8:46 PM  

JIKA ANDI CINTA KAN RASULLULLAH S.A.W. KITA, HENTIKAN KUTUKAN TERHADAP KETURUNAN SYED/SHARIFAH & ADAT MEREKA...
SAMA ADA BETUL ATAU TIDAK KEPERCAYAAN KELUARGA MEREKA ITU, HORMATILAH ADAT MEREKA... ANDA BUKAN TUHAN UNTUK MENGADILI AKAN KEBENARAN ITU.
TIDAK SALAH JIKA ANDA TIDAK MASUK CAMPUR HAL INI.
TETAPI ANDA AKAN MENDAPAT DOSA YG SANGAT BESAR DENGAN MENGUTUKNYA, TANPA ILMU DI DADA JANGAN COMENT SEBARANG COMENT...
ANDA SUKA KAH JIKA CHRISTIAN MEMPERTIKAIKAN ADAT ORANG MELAYU SENDIRI YANG SEBENARNYA BANYAK MEREPEK BILA DI DENGAR DI TELINGA?
MARAH KAN? FIKIR-FIKIR KAN LAH...SEDANG KAN RASULLULLAH S.A.W TIDAK MENGAJAR KITA SEMUA BERSIKAP BEGINI...HORMATI SEMUA KETURUNAN..
saya hanya orang biasa tapi ada membuat research tentang keistimewaan keturunan Syed & Syarifah...
kalau tidak suka pada mereka, jangan layan je cukup, tapi jangan mengutuk kerana dosa nya adalah sangat besar... tak perlu berbalah di sini tetapi tingkatkan ilmu di dada sendiri.. & jangan mudah percaya pada semua video yang anda tonton. anda pasti semua untaz berkata benar? jangan mudah terpedaya, berdoalah, berselawatlah pada Rasullullah s.a.w. sesungguhnya shafaat Rasullullah akan memberi hidayah pada orang yang menghormatinya, yakin & betul2 ingin tahu jawapannya.
Salam Sejahtera Ke Atas Kamu.
Wanita Biasa.

Anonymous,  April 21, 2011 at 11:27 PM  

assalamualaikum...segala puji bagi ALLAh yang menciptakan bumi dan langit, serta selawat dan salam ketas nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W...semua yang terjadi sudah diluluskan oleh taala, baik ke x baik...smua sudah terjadi dan tertulis...jadi disini saya ingin menyebutkan saya adalah seorg syed yang berketurunan qabilah al-idrus...dlu saya sngt membenci keturunan saya sendiri, kerana saya meminati seorg perempuan biasa , selepas itu dihalang oleh keluarga, kebencian semakin mendalam, sehinggakan tersangat benci kepada keturunan sendiri...didalam kepala saya , hanya bermain satu ayat "kenapa mereka2 semua ni terlalu menjaga keturunan? sedangkan kemuliaan hambanya disisi Allah hanya dari segi tahap KETAKWAANNYA bknnya keturunan, setiap kali sembahyang jummat, khatib akan menyebut perkara ini yang dimana ianya dipetik dialam Kitab AL-quran...akhirnya hubungan kami terputus, si perempuan sudah tidak tahan lagi dan takot dikecewakan...masa itu saya sngt tertekan, dan diwaktu itulah Allah membuka pintu hati saya agar menerima hakikat yang bahawasanya saya ini JAHIL dalam agama, walaupun sembhyang 5 kali sehari cukup,dan tiap2 minggu pegi smbahyang jumaat tetapi kekurangannya adalah ilmu agama, kerana saya adalah islam dari "BAKA" dan merasakan selesa dengan keadaan ku ini sehinggakan tidak pernah merasakan diri masih terlau jauh daripada lautan ilmu agama Islam...ditakdirkan oleh Allah taala, saya telah bertemu dengan seorg kawan yang baru yang sahaja habis pengajian agama di yaman dan bukan dari keturunan syed...dalam tatkala itulah saya mempelajari islam satu persatu, dan telah sehingga saya faham...sehinggalah sekarang...rupanya tafsiran ku selama ini salah, bkn ayat AL-quran itu yang salah tetapi yang salahnya diri ku sendiri menelan ayat itu bulat2 tanpa merungkainya terlebih dahulu...satu soalan diajukan kepadaku oleh kawan ku "apakah itu taqwa?" ak menjawab "takot"..."iya betol, bagaimana takot kepada Allah taala itu" tanya kwanku..."adakah dengan menggeletar seluruh tubuh atau menyorok didalam rumah kerana takotkan Allah??" "tidak" jwabku. ..habis? saya terdiam. kemudaian di melangsungkan lagi kata-katanya...takot bermaksud mengikut apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang oleh ALLAH dan rasulnya...ingt disitu Allah dan rasulnya, bermakna disini sekiranya apa yang disuruh oleh rasul dan ditegah oleh rasul samelah seperti suruhan ALLAH dan larangan ALLAH...tidak mungkin apa yang ad pada rasul bercanggah pada kehendak ALLAH, kerana rasul atau nabi muhammad kita adlah sebaik2 manusia di muka bumi ini dan tiada cacat celanya...segala kata-katanya adalah datang daripada Allah taala...lalu

Anonymous,  April 21, 2011 at 11:29 PM  

sambungan.....kawanku berkata, sedangkan ada hadits Rasulullah yang memberikan dasar pelaksanaan kafa’ah syarifah adalah hadits tentang peristiwa pernikahan Siti Fathimah dengan Ali bin Abi Thalib, sebagaimana kita telah ketahui bahwa mereka berdua adalah manusia suci yang telah dinikahkan Rasulullah saw berdasarkan wahyu Allah swt . Dalam kitab Makarim al-Akhlaq terdapat hadits yang berbunyi :

إنما انا بشر مثلكم أتزوّج فيكم وأزوّجكم إلا فاطمة فإن تزويجها نزل من السّماء , ونظر رسول الله إلى أولاد علي وجعفر فقال بناتنا لبنينا وبنونا لبناتنا

‘Sesungguhnya aku hanya seorang manusia biasa yang kawin dengan kalian dan mengawinkan anak-anakku kepada kalian, kecuali perkawinan anakku Fathimah. Sesungguhnya perkawinan Fathimah adalah perintah yang diturunkan dari langit (telah ditentukan oleh Allah swt). Kemudian Rasulullah memandang kepada anak-anak Ali dan anak-anak Ja’far, dan beliau berkata : Anak-anak perempuan kami hanya menikah dengan anak-anak laki kami, dan anak-anak laki kami hanya menikah dengan anak-anak perempuan kami’.
Menurut hadits di atas dapat kita ketahui bahwa : Anak-anak perempuan kami (syarifah) menikah dengan anak-anak laki kami (sayid/syarif), begitu pula sebaliknya anak-anak laki kami (sayid/syarif) menikah dengan anak-anak perempuan kami (syarifah). Berdasarkan hadits ini jelaslah bahwa pelaksanaan kafa’ah yang dilakukan oleh para keluarga Alawiyin didasari oleh perbuatan rasul, yang dicontohkannya dalam menikahkan anak puterinya Fathimah dengan Ali bin Abi Thalib. Hal itu pula yang mendasari para keluarga Alawiyin menjaga anak puterinya untuk tetap menikah dengan laki-laki yang sekufu sampai saat ini.

"SATU PERSOALAN DARI SAYA TIDAKKAH MENGIKUT APA YANG DISURUH OLEH NABI KITA ADALAH TAQWA?????

senyap membisu saya diwaktu itu sambil menitis air mata, saya sudah terlalu jauh dengan nabi ku, saya jahil dalam agama dan berpura-pura pandai...jika nk diikutkan masih bnyk lagi hadis dan nas-nas pasal keturunan ahlul bait dan sudah menjadi perbincangan ulamak-ulamak ahli sunnah waljamaah terdahulu dalam bab ini...sessungguhnya kita semua terlalu sibuk dengan dunia dan melupakan bnyk perkara akhirat, bahkan selalu menyalahkan tuhan apabila apa yang disuruh tidak sehaluan dengan nafsu kita...marilah sama-sama kita renungi dan dalami ilmu agama, bkn pasal ahlul bait shj bahkan semua perkara dalam agama...yang benar bukan datang dari saya, tapi dari Allah...ORANG YANG BENAR IALAH ORG YANG TIDAK MERASAKAN DIRINYA BENAR, BAHKAN SELALU MEMINTA PERTOLONGAN ALLH TAALA AGAR DITUNJUKKAN JALAN YANG BENAR...IH DINASSIROTOLMUSTAQIM...AMIN...WALLHUALAM

Anonymous,  May 20, 2011 at 12:07 AM  

hahahaha...dah org xbg xusah la...cari la y lain...gelaran tu pun bukan main2 buat o sapa2 y bpangkat y bg...tu gelaran utk org y spatutnya la...so blaja la dulu bcakap b4 bcakap byk cam ni...
n klau gelaran y macam u punya tu ada grenty ke masuk syurga???...
tuntutlah ilmu sampai ke liang lahat.. c u..wsalm.bye22

Anonymous,  May 23, 2011 at 9:58 PM  

hahhaa..ini kes putus cinta la ni..biasa la,bila dah putus,macam2 mende negatif keluar..lgsg cucu cicit Rasulullah saw dihantamnyer..syed/sharifah ni manusia juga..ada yg baik akhlaknya,ada yg buruk akhlaknya..tapi dlm kes ni,rasanya xdek pon nmpk dosanya disebelah perempuan..jgn lupa itu hak family utk kahwinkan anaknya dgn sesiapa pon..anak diorg,hak diorg..kalau kita x diterima,means kita gagal la..dah abis usaha?? ada hikmahnya bila semua ni terjadi..xmungkin takdir ni terjadi dgn sia2..ade perkara yg Allah nk ajar pada kita..Allah nk tgk camner kita handle perkara ni..ape tindakan kita..

Kenapa Rasulullah begitu menjaga nasabnya,ada sebab musababnyer..setiap apa yg datang dari baginda adalah yg baik2..bersebab.. sama ada kita nmpk atau x jer.at the end of the day,semuanya kerana Allah..cubalah berguru dgn yg lagi arif dan kajilah sendiri..

Insyaallah, jika semuanya terkawal,inilah antara kumpulan tentera Islam yang akan berperanan penting ketikamana turunnya Dajjal..dan dari manakah datangnya Imam Mahdi??

Sharifah Farhaliyah Syed Abas,  May 31, 2011 at 10:57 PM  

Salam, eh kalau nak mengata kat keturunan kitorg pon agak2lah kan....Kalau ko x caye, ko g bukak satu dalil yang mengatakan bahawa haramnye krtueunan bani hasyim iaitu keturunan Rasulullah/ syed/ syarifah mcm kitorg g kawen ngan yg bukan keturunannye tau...jgn pepandai je nak ubah hak keturunan kami okek...ko g la cari ketua syed2 semalaysia, dan mintak dalil tu dari dia...memandai2 je nak hina keturunan ni...menghina malahan membenci keturunan AB gini pun dah kire satu dosa besar...Minta syafaat dari Rasulullah di akhirat nanti, gane tu...kalu ko sendiri nak benci keturunannye...Bertaubatlah....

Anonymous,  June 28, 2011 at 3:12 PM  

alhamdulillah,,
kerana opan menyuruh kahwin ini lah boleh merosak kan keturunan Syed Syed, sekarang lihat apa yang terjadi,, di cela di ucap pemabok.. tu lah pasal kamu tidak menghawini dengan rakyat yang baik2 atau orang yang baik2, .. harap kamu faham.. apa kata nabi S.A.W lihat keturunan nya yang baik jika memilih pasangan. kamu pilih orang biasa atau orang yang telah rosak.. tidak kira siapa .. nah kamu terima lah kutukkan oleh orang sekeliling kamu.. itu adalah hadiah dari pada apa yang ibu bapa kamu laku kan.. merosak kan keturunan.. dari Saya.. Ahlul bait.. Syed Hamba Allah

Anonymous,  July 18, 2011 at 6:18 PM  

Assalamualaikum,ad sesetengah ulama kate orang yg berketurunan syed n syarifah,sejahat mane pun dieorang sampai masenye dieowg akan bertaubat juga suatu hari nanti tp x tahu bile,hanya allah je tahu.dalam kitab kifayah muhktadin ada memberitahu kaum yang paling mulia adalah kaum quraisy.hanya nabi dan sahabat2 yg kita sedia maklum je djanjikan masuk syurga.tidak ada kate semua keturunan nabi masuk syurga tp kite bukan lah orang djanji masuk syurga.tp yang kita tahu semua umat islam masuk syurga akhirnya.tp adakah kita nak merasai neraka sebelum syurga???kisah israj miraj ada meceritakan bagaiman orang di neraka diseksa,seksaannya sungguh dasyat! jadi tak payah lah kita burukan orang.taubat nasuha lah teman~ barang sesiapa banyak bercakap maka banyaklah salahnya, barang sesiapa banyak salahnye maka banyaklah dosenye,barang sesiapa banyak dosenye maka nerakalah tempatnya.jika saya ad tersilap ape2 harap maafkanlah~sekian

Anonymous,  July 19, 2011 at 12:22 AM  

pabila syed & syarifah pupus kelak maka tamatlah riwayat rahmat selawat.

Anonymous,  July 19, 2011 at 12:27 AM  

Apabila ahlul bayt pupus kelak maka tamatlah riwayat selawat Allah dan para malaikatnya dan selawat pecintanya yang penuh isi.......berakhirlah cerita dunia...........

DIN_ali July 21, 2011 at 6:44 AM  

Aku salah sorang mangsa permainan keturunan syed/sharifah..4-5tahun aku kenalan,last2 kena tinggal bodoh sebabnya keturunan dia..syarifah n... fa..... bte syed alwi..gila aku..pesanan aku,TOLONGLAH....TOLONGLAH...Jangan sesekali cuba bercinta dengan keturunan sebegini..akibatnya,sajer2 kita dipermainkan..hati2 dengan golongan ini lebih2 lagi di trg darul syed/syarifah..golongan ni tak kisah penderitaan org lain..kadang2 pikir,mereka seolah2 pentingkan keturunan lebih dari agama..ni yg aku alamilah..bukan semua,ok???beginilah perangai keturunan ini..aku bukan nak kutuklah,ikut nak kutuk,xhabis..bagi aku skrglah,kalau diminta bantuan,kemalangan atau apa2 jer babitkan keturunan ni,biar jer..Mati pun,xpayah nak tolong2..biar keturunan tolong mereka..mana2 nak bangkang,pergi temuramah dengan keluarga keturunan ini seperti aku nyatakan..sampai skrg,dengar nama nabi pn aku rasa sakit hati walaupun xsepatutnya..ikut sedih,tukar ngan gila pn xper..aku xkan minta maaf pada golongan ini..okesss,tu jer termampu aku komen..banyak2,makin sakit hati plak..

DIN_ali July 21, 2011 at 6:48 AM  

Aku salah sorang mangsa permainan keturunan syed/sharifah..4-5tahun aku kenalan,last2 kena tinggal bodoh sebabnya keturunan dia..syarifah n... fa..... bte syed alwi..gila aku..pesanan aku,TOLONGLAH....TOLONGLAH...Jangan sesekali cuba bercinta dengan keturunan sebegini..akibatnya,sajer2 kita dipermainkan..hati2 dengan golongan ini lebih2 lagi di trg darul syed/syarifah..golongan ni tak kisah penderitaan org lain..kadang2 pikir,mereka seolah2 pentingkan keturunan lebih dari agama..ni yg aku alamilah..bukan semua,ok???beginilah perangai keturunan ini..aku bukan nak kutuklah,ikut nak kutuk,xhabis..bagi aku skrglah,kalau diminta bantuan,kemalangan atau apa2 jer babitkan keturunan ni,biar jer..Mati pun,xpayah nak tolong2..biar keturunan tolong mereka..mana2 nak bangkang,pergi temuramah dengan keluarga keturunan ini seperti aku nyatakan..sampai skrg,dengar nama nabi pn aku rasa sakit hati walaupun xsepatutnya..ikut sedih,tukar ngan gila pn xper..aku xkan minta maaf pada golongan ini..okesss,tu jer termampu aku komen..banyak2,makin sakit hati plak..

DIN_ali July 21, 2011 at 7:09 AM  

Aku salah sorang mangsa permainan keturunan syed/sharifah..4-5tahun aku kenalan,last2 kena tinggal bodoh sebabnya keturunan dia..syarifah n... fa..... bte syed alwi..gila aku..pesanan aku,TOLONGLAH....TOLONGLAH...Jangan sesekali cuba bercinta dengan keturunan sebegini..akibatnya,sajer2 kita dipermainkan..hati2 dengan golongan ini lebih2 lagi di trg darul syed/syarifah..golongan ni tak kisah penderitaan org lain..kadang2 pikir,mereka seolah2 pentingkan keturunan lebih dari agama..ni yg aku alamilah..bukan semua,ok???beginilah perangai keturunan ini..aku bukan nak kutuklah,ikut nak kutuk,xhabis..bagi aku skrglah,kalau diminta bantuan,kemalangan atau apa2 jer babitkan keturunan ni,biar jer..Mati pun,xpayah nak tolong2..biar keturunan tolong mereka..mana2 nak bangkang,pergi temuramah dengan keluarga keturunan ini seperti aku nyatakan..sampai skrg,dengar nama nabi pn aku rasa sakit hati walaupun xsepatutnya..ikut sedih,tukar ngan gila pn xper..aku xkan minta maaf pada golongan ini..okesss,tu jer termampu aku komen..banyak2,makin sakit hati plak..

DIN_ali July 21, 2011 at 7:43 AM  

Aku salah sorang mangsa permainan keturunan syed/sharifah..4-5tahun aku kenalan,last2 kena tinggal bodoh sebabnya keturunan dia..syarifah n... fa..... bte syed alwi..gila aku..pesanan aku,TOLONGLAH....TOLONGLAH...Jangan sesekali cuba bercinta dengan keturunan sebegini..akibatnya,sajer2 kita dipermainkan..hati2 dengan golongan ini lebih2 lagi di trg darul syed/syarifah..golongan ni tak kisah penderitaan org lain..kadang2 pikir,mereka seolah2 pentingkan keturunan lebih dari agama..ni yg aku alamilah..bukan semua,ok???beginilah perangai keturunan ini..aku bukan nak kutuklah,ikut nak kutuk,xhabis..bagi aku skrglah,kalau diminta bantuan,kemalangan atau apa2 jer babitkan keturunan ni,biar jer..Mati pun,xpayah nak tolong2..biar keturunan tolong mereka..mana2 nak bangkang,pergi temuramah dengan keluarga keturunan ini seperti aku nyatakan..sampai skrg,dengar nama nabi pn aku rasa sakit hati walaupun xsepatutnya..ikut sedih,tukar ngan gila pn xper..aku xkan minta maaf pada golongan ini..okesss,tu jer termampu aku komen..banyak2,makin sakit hati plak..

DIN_ali,  July 21, 2011 at 8:00 AM  

Aku salah sorang mangsa permainan keturunan syed/sharifah..4-5tahun aku kenalan,last2 kena tinggal bodoh sebabnya keturunan dia..syarifah n... fa..... bte syed alwi..gila aku..pesanan aku,TOLONGLAH....TOLONGLAH...Jangan sesekali cuba bercinta dengan keturunan sebegini..akibatnya,sajer2 kita dipermainkan..hati2 dengan golongan ini lebih2 lagi di trg darul syed/syarifah..golongan ni tak kisah penderitaan org lain..kadang2 pikir,mereka seolah2 pentingkan keturunan lebih dari agama..ni yg aku alamilah..bukan semua,ok???beginilah perangai keturunan ini..aku bukan nak kutuklah,ikut nak kutuk,xhabis..bagi aku skrglah,kalau diminta bantuan,kemalangan atau apa2 jer babitkan keturunan ni,biar jer..Mati pun,xpayah nak tolong2..biar keturunan tolong mereka..mana2 nak bangkang,pergi temuramah dengan keluarga keturunan ini seperti aku nyatakan..sampai skrg,dengar nama nabi pn aku rasa sakit hati walaupun xsepatutnya..ikut sedih,tukar ngan gila pn xper..aku xkan minta maaf pada golongan ini..okesss,tu jer termampu aku komen..banyak2,makin sakit hati plak..

Anonymous,  July 21, 2011 at 4:04 PM  

hahahahhaha nice issue, watever it is we love u all at-thohirah

Anonymous,  July 26, 2011 at 4:29 PM  

subhanaAllah,,,,saya harap saudara bersabar....tapi saudara kena faham,,mereka menolak saudara bukan kerana tidak menyukai saudara,,,saudara kena faham...untuk menjaga keturunan bukannya senang...jika saudara berkahwin seorang syarifah,,maka secara automatik terputuslah hubungan pertalian darah anak saudara dengan nabi nabi(syed/syarifah)...saya merupakan seorang yang memegang gelaran syed,,rupanya,,bukan senang nk jaga keturunan ni....kami tidak memandang pada rupa paras,,namun apa yang kami pandang ialah jalur keturunan....kami ingin menjaga keturunan kami.....

hadits yang diriwayatkan oleh Thabrani, Al-Hakim dan Rafi’i:
فإنهم عترتي, خلقوا من طينتي ورزقوا فهمي و علمي, فويل للمكذّبين بفضلهم من أمتي القاطعين منهم صلتي لا أنزلهم الله شفاعتي

“…maka mereka itu keturunanku diciptakan (oleh Allah) dari darah dagingku dan dikaruniai pengertian serta pengetahuannku. Celakalah (neraka wail) bagi orang dari ummatku yang mendustakan keutamaan mereka dan memutuskan hubunganku dari mereka. Kepada mereka itu Allah tidak akan menurunkan syafa’atku.”

semoga saudara dan mereka yang seangkatan dengan saudara dapat memahami akan hal ini.......dan sekiranya anda bukan dari keturunan AhlulBayt(syed/syarifah),,tolong cari ilmu dari ulama'2 yg jarang masuk mana2 media massa dan anda tanyalah mereka apakah hukum sebenarnya......semoga Allah mengurniakan pengetahuan yang baik kepada saudara2 semua....(^^)

Anonymous,  July 26, 2011 at 5:01 PM  

Assalamu'alaikum...
saya cukup sedih membaca post ini. Bagi saya, penulis blog ini masih tidak cukup ilmu di dada. Bukan bermakna saya hebat. Saya pun masih benyak lagi kejahilan tentang agama. Cuma bila berbicara tentang hal ini, haruslah menuntut ilmu dan mengkaji sedalam-dalamnya tentang salasilah Nabi Muhammad S.A.W. Janganlah ilmu baru sejengkal, mahu mendabik dada mengutuk sesuatu yang anda sendiri tidak tahu. Tidak keterlaluan jika saya bandingkan dengan peribahasa "bodoh sombong". Wajib diperbetulkan bahawa perkahwinan Syed-Sharifah bukanlah sebagai adat. Bahkan ia adalah tuntutan keturunan.Pertanyaan saudari yg berbunyi,
"Ada ka hangpa pernah terbaca atau terjumpa di mana-mana tertulis nama Nabi SAW bermula dengan Syed Muhammad...? Takda kan...."
Saya mahu tanya, adakah anda berselawat dalam kehidupan seharian, jika ya..mungkin anda terlepas pandang dari selawat itu atau anda berselawat pada dasarnya sahaja. Malangnya tidak memahami maksud selawat itu. Dari selawat itu anda akan temui jawapan dari persoalan anda di atas. Tidak semua para ulama' mengakui kemuliaan keturunan syed sharifah ini. Pelik bin ajaib kerana mereka mendalami ilmu agama. Tetapi tidak mahu mengakui akan kebenaran hal ini. Bergurulah dengan seseorang yang benar. Tak mengapalah, doa saya..semoga saudari, din
_ali, joe, para mufti dan sesiapa sahaja seangkatan anda semua yang masih punyai perspektif yang buruk terhadap keturunan syed-sharifah, semoga anda semua akan diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah.

Anonymous,  July 27, 2011 at 3:53 PM  

salam... asas kehidupan nii mudah sahaja.. ni bukan soal keturunan.bab nikah kawin nii sebenarnya lebih kepada soal HAK. cuba kita fikir dan renungkan.. untuk mendapat seorang anak, perlu kahwin, ibu mengandung 9 bulan, ayah bersusah payah mebesarkan anak tersebut 20 tahun atau lebih.. sampai masanya nak kawin, kita kata ayah tersebut tiada HAK menentukan jodoh anaknya? kita yang lebih berhak kerana kita menyayangi sidia. kita kenal sidia lama mana? btol ke kita sayang sidia? mana lebih sayang sidia.. kita atau ibu dan ayahnya?

Apa kita rasa bila kita menjaga anak berpuluh tahun.. cukup sayang tiba satu masa orang merampas anak kita dan kata kita tiada hak pada anak tersebut kerana dia lebih menyayanginya. Lucu bunyinya.

Bab kawin nii bukan syed dah syarifah sahaja.. hatta orang biasa, orang miskin pon.. bila dia tak mahu menjodohkan anaknya dengan orang yang suka pada anaknya.. itu haknya. dia dah jaga dan membesarkan anaknya.. sampai masa dia naklah jodohkan anaknya dengan pilihannya sendiri. itu haknya. siapa kita yang nak rampas haknya?

Soal kasih sayang? kita kata kita sayang.. btol ke? kita belum diuji lagii? bila dah diuji.. ada yang gagal.. bercerai.. walaupon kata sayang sampai lautan api hendak direnangi. tapi kasih sayang ibu dan ayahnya telah diuji dan terbukti.

Apa jua masalah kita kena terima dan redai. itu adalah ujian ALLAH untuk kita. Besabarlah. jangan kerana gagal ujian ini kita kufur kepadanya. amat malang nasib kita dunia dan akhirat. renung.. renungkanlahh...

Anonymous,  August 1, 2011 at 11:12 PM  

Baca Surah Hud ayat 45 dan 46 bagaimana Nabi Nuh merayu dgn berkata "Anak itu keturunan Baginda" dan Allah berfirman "Itu bukan keturunan kamu (terputus kerana kekufuran)". Kalau anak Nabi sendiri Allah nafikan dia waris Nabi apetah lagi keturunan jauh kalau mereka kufur. Kebykan yg komen disini nmpaknya tak begitu mengenali Syed Syarifah ni. Bukan soal hak bapa nak tentu kan jodoh anak. Sejak bila die jadi Tuhan? Allah berfirman dalam Surah An Naba ayat 8 "Dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan..". So kenapa pula manusia yg nak menentukan pasangan anak-anak? Kalau anak redha takpelah. Kalau tak? Tak pernah di nafikan dalam setandan pisang tak semuanya busuk. Tapi mereka yg terlalu memandang tinggi keturunannya dan menghina keturunan lain sdg mereka lah yg hina pada hakikatnya. Surah Al Hujurat ayat 11 bermaksud kemuliaan manusia dinilai dari takwa, bukan DNA bin binti. Kalau ada sesiapa yg menafikan dalil Quran, anda fikir lah sendiri. Saya tiada hal dgn Syed, maka pandangan lebih bersifat bebas tanpa bias. Salam

Anonymous,  August 15, 2011 at 8:32 AM  

memang bunyi kata bersifat bebas tapibias..tapi maksud memang duk kata kat depa....camni la,depa kata depa mulia ,biaq pi la kat depa....dipadang MAHSYAR baru tau sapa mulia....so,tak payah duk pening nak cari fakta ka apa ka,kadang2 kita tgk orang tu kuat ibadat,tiba2 di padang mahsyar dia didapati salah kena masuk neraka,apa kes?orang yg selalu kita padang serong dipadang mahsyar didapati berjaya dan masuk syurga?selagi nyawa tidak diambil pintu taubat masih terbuka....jgn sampai tak sempat....duk cari salah orang sangat,diri sendiri pun duk gelong....lu pikir la sendiri...

Anonymous,  August 20, 2011 at 5:15 PM  

Salam, betul Iman dan Akhlak itu paling penting. Tetapi keturunan itu juga penting. Satu masalah orang melayu adalah mereka ini tidak mengambil kisah pasal keturunan. Jikalau di dalam kalangan mereka sahaja tidak mengapa kerana mereka tidak mengambil kisah di dalam hal ini.

Tetapi apabila terlibat keluarga2 lain yang mengambil kisah dan melihat kepadanya sebagai perkara yang amat penting, jadi tidak boleh bagi dia untuk memandangnya dari sudut yang sama.

Keturunan itu satu anugerah dan tanggungjawab untuk ahli2 nya. Bukan untuk dibangga-banggakan.
Untuk mereka yang inginkan anak2 mereka, cucu2 mereka juga mendapat anugerah ini dengan mereka berkahwin sesama sendiri bukanlah satu masalah, malah ianya patut dihormati kerana mereka ingin mengekalkan keturunan yang makin hilang di dunia ini.

Jika tidak tahu akan hal seperti ini, lebih baiklah diam sahaja dan bertanya orang yang lebih mengetahui, atau lebih baik tanyalah mereka, Syed dan Sharifah yg Soleh dan Solehah akan hal2 seperti ini :)

Usin Ngok Ngek,  September 10, 2011 at 5:12 AM  

Kah kah kah kah kah, nak jaga keturunan...mmg ni le ayat aku biasa dengar... entah le korang apa nak jadi, hadis2 yg keluar pon tak sahih dan masih boleh dibahas... kalau betul Nabi Muhammad tu Rasul terakhir aku percaya sangat2 dia tak kata keturunan dia tak bole kawin dengan orang lain....takkan le nabi sekejam tu, atau sebodoh itu untuk menghalang perkembangan umatnya... alang aku yang tak keturunan macam dia pon rasa benda ni macam mengarut...takkan le Nabi Muhammad yang MAKSUM bole buat peraturan macam ni???? bodoh sangat ke Nabi nih? atau sebenarnya ada golongan tertentu yang mengada2 kan cerita untuk memuliakan sesuatu kaum saje??? Pak sedara nabi yang tak beriman pon masuk neraka apalah sangat setakat cerita ahlul bait nih....korang pegi citer lain ajerlah

Anonymous,  September 18, 2011 at 9:56 AM  

tak semua keluarga syed mcm tu.. saya syarifah kawin dengan bkn syed tetapi bahagia smp sekarang..

Anonymous,  October 6, 2011 at 8:36 PM  

Usin Ngok Ngek bahalol dan bangang..nak kata pandai ,bodoh....bodoh sombong org tua2 kata....kalau tak reti bab keturunan pi mengaji bab keturunan la bro....tak payah duk gelak kat org....

Anonymous,  October 12, 2011 at 9:25 PM  

Jangan bercakap ikut hawak, Keturunan Nabi tetap keturunan Nabi Muhammad S.A.W yang sangat mulia. Yang tak mulia mengikut pandangan manusia tidak di ambil kira. Kita solat setiap hari dengan diakhiri Selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga Baginda. Tak selawat, tak sah solat ente.

Wajib orang yang beriman mengasihi ahli keluarga baginda. Yang tak sesuai dengan pandangan mata/hati ente, biarkan jer, urusan Allah dengan ahli keturunan keluarga baginda. Jangan nak memperlekehkan keturunan ahli bait. Iman dan Takwa konon. Benci keturunan ahli bait, mati dia mati kafir aka. mati tanpa IMAN. Cakap macam pandai sangat IMAN dan TAKWA, apa dia IMAN, apa dia TAKWA?


Tak boleh kahwin dgn si dia sharifah tu, tak kira apa alasan ente atau keluarga dia, memang dah takde jodoh. Tak yah nak mengata.

Anonymous,  October 19, 2011 at 11:49 PM  

it is important for us the syed's or sharifah to maintain the family heirachy coz it's not thatwe are biase whether one is married or must be married to only our casts..just that we prefer to MAINTAIN that in our family..and more-over, i really dont find that the arabs (of from any clans...) would prefer to marry some1 who is not from an arab family itself..it;s just plain us arabs having this in our mind,as in the eye of Allah..no matter what casts we are..all will be the same in the end of this world,just that the descendants of arabs that we acquire runs back years that it's bloodline has got connections with the sahaba or prophets..thats a specialities we get..but at end of the day we are all moslem..i am from the Syed family,my grandfather is from Yeman,we are pround coz we are from the descendants of Bani Hashim..insya'allah Allah guide us all..

Afeeqah Alhussaini,  October 21, 2011 at 8:59 PM  

assalamu'3alaykum.
Mashallah...sungguh banyak komentar2 kalian semua,really appreciate the positive ones!

To be honest, I'm just being frank, regarding marriage in the 'syed/sharifah' society its definitely just up to an individual's belief.
I, myself,am related to the ahlul bayt. Alhamdullilah, for me , this is barakah :)we're all god's creation right? and he , himself created men as weak, jangan lah hina2 syed/sharifah cam tu, bukan semua jahat, niat buruk :) ade juga, masih pimpin syarat2 agama :), like i've stated above , allah subahanna wa ta'ala created men as weak :)

and the issue regarding marriages with either a syed/sharifah, i say.. it's an individual wants and needs , it's neither stated in any hadeeth that its a must to marry one whom share the same status. Every muslim here are equal, In the end of the day, it is our eeman for Allah that promises us his jannah,
harap maklum,
Ma'salama,
Sharifah Nur Afeeqah Farhana bint Zainal Abidin Alhusayni.

elfan October 28, 2011 at 8:32 AM  

AHLUL BAIT, CELAH ANTARA SUNNI DAN SYIAH

Dlm Al Quran yang menyebut 'ahlulbait', rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: "Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah".

2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: 'Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu 'ahlulbait' yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

3. QS. 33:33: "...Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu 'ahlulbait' dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya".

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW,
2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW,
3. Isteri-isteri beliau.
4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan 'nasab'-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.

Mungkin inilah salah satu mukjizat atau hikmah, mengapa Saidina Nabi Muhammad SAW tak diberi oleh Allah SWT anak lelaki sampai usianya dewasa dan berketurunan?.

Bagaimana tentang pewaris tahta 'ahlul bait' dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam. Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta 'ahlul bait'.

Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta 'ahlul bait' yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah.

Anonymous,  October 29, 2011 at 11:09 PM  

elfizonanwar,ko ni kaji secara mendalam atau sekadar cukup2 makan saja,ok nak tanya kalau AHLUL BAITH dah tak dak,so IMAM MAHDI datang dari mana?????bukan dari keturunan RASULULLAH......cuba terangkan....jgn tulis ikut pendapat saja.....

Anonymous,  November 1, 2011 at 6:26 PM  

aqu jgk dari keturunan syed iaitu sharifah. kenapa hang perlu cakap benda2 mcm ni sedangkan hang xtaw apa2 tentang keturunan kami. maaf ye aq ckp mcm ni: awt hang pikiaq semua keturunan syed ni semuanya teruk sangat ka. cuba hang cermin diri hang dulu. hang dh memaki hamun keturunan kami maka hang pun teruk jgk la. hang tu org kedah. ckp biar beradab la skit. blog bukannya tempat memaki hamun org. blog adalah untuk share kisah hidup kita. itu pun xtaw ka!!!!!

Anonymous,  November 1, 2011 at 9:26 PM  

PERENGGAN KE EMPAT,BARIS KE TIGA-

(Lagipun gelaran Syed/Syarifah takdak jaminan Syurga seperti sahabat2 baginda. Ada ka hangpa pernah terbaca atau terjumpa di mana-mana tertulis nama Nabi SAW bermula dengan Syed Muhammad...? Takda kan....)

UDANG LIPAN,SYED SAMA ERTI DENGAN SAIDINA IAITU BERMAKSUD TUAN......PLEASE BE INFORM THANK YOU.....

Anonymous,  November 4, 2011 at 3:57 PM  

biasalah orang melayu alwal ni biasanya memang selalu dengki(bkn semua ye) kat keturunan syed/sharifah ni.padahal mereka ni bkn semuanya cantik2 an kaya,ada jugak yang miskin.sbnarnya keistimewaan mereka ialah doa mrk cepat makbul apatah lg kalau mrk dianiayai,maka mrk2 yang menganiayai cepat pulak dpat balsan yang tak berkesudahan,apatah lg jika mereka dimaki hamun.

elfan November 18, 2011 at 3:42 PM  

APAKAH ADA KETURUNAN AHLUL BAIT?

Dlm Al Quran yang menyebut 'ahlulbait', rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: "Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah".

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna 'ahlulbait' adalah terdiri dari isteri dari Nabi Ibrahim.

2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: 'Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu 'ahlulbait' yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna 'ahlulbait' adalah meliputi Ibu kandung Nabi Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.

3. QS. 33:33: "...Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu 'ahlulbait' dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya".

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina Muhammad SAW diangkat sbg 'nabi' dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.

2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena beliau 'anak tunggal' dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.

3. Isteri-isteri beliau.

4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan 'nasab'-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.

Bagaimana tentang pewaris tahta 'ahlul bait' dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam.

Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

Kalaupun kita paksakan, bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, karena kita mau mengambil garis dari perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang seharusnya pemegang waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya seperti Fatimah dan juga Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.

Dengan demikian sistim nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari nasab perempuan seterusnya.

Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta 'ahlul bait'.

Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta 'ahlul bait' yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUL BAIT.

Anonymous,  November 28, 2011 at 11:47 PM  

saudar elfizonanwar,jgn kau melakukan pengkhianatan kepada Rasulullah dgn mengatakan bahawa tiada pewaris Rasululah,sedangkan sebelum wafat baginda menyebut Fatimah adalah Ahlul Bait,jgn kerana sakit hati atau dengki kepada Ahlul BAit ko memberi pandangan yg menyimpang....Baginda bersabda'pabila hampir datangnya Kiamat akan muncul pemimpin yg digelar IMAM MAHDI iaitu dari Keturunanku(Ahlul Bait)...lebih baik pergi mengkaji dan menngaji dari mencari fakta dalam internet....pi berguru la bro...ko amik dari ayat2 orang,pastu ko copy....suka hati bapak tiri kau saja...Baginda tidak menyebut dari keturunan Nabi Musa atau Nabi Ibrahim sebelah Isteri2 pun bro....hari2 ko sembahyang,ko mendoakan keluarga Rasulullah,pastu kau cari fakta yg menghina Keluarga Baginda....Baik kau Taubat Nasuha...cukupla dari membuat andaian....terima kenyataan....kau doa bagi mendapat sifat MAHMUDAH dijauhi sifat MAZMUMAH.....tq

Anonymous,  November 28, 2011 at 11:53 PM  

elfizonanwar,apsal ko gunakan beliau untuk Rasulullah,nampak sangat ko ni jahil dalam agama..baik kau DIAM dari berkata2...

jual plate November 30, 2011 at 10:47 AM  

tegang nampak... boleh nak pakai dalil hadis tapi kene check dulu.. hadis tu sohih ke palsu ke... sedara aku keturunan syed... dia ni sharifah.. nak kawin ngn org biasa kene tentang hebat dgn datuk dia.. bapak dia dah meninggal... skrg tgh nak fight kat mahkamah syariah... mujur abg aku hakim... skrg mintak tolong dia settlekan masalah ni.. klu tak berjaya kene kawin kat siam.... pada aku sapela yg mewujudkan panggal nama syed dan syarifah ni menyusahkan org lain diluar sana... klu ikutkan sejarah last keturunan anak nabi ni setakat hassan dan hussin shj... kenapa allah tidak memanjangkan keturunan anak2 nabi.. kerana bimbang berlaku perselisihan dan peperangan sesama islam... jd keturunan syed...syarifah ni..pun dah byk menyusahkan masyarKat diluar sana... nak kata jd imam tak de pun... ulama pun takde...

Anonymous,  December 1, 2011 at 9:08 PM  

sedara opy7,kedatangan ISLAM di tanah melayu adalah dari arab..keturunan Nabi yg berhijrah,kau lagi sorang,nampak sangat dengki,busuk punya olang,biar la depa nak kawin ke,tak nak ke?lu apahal,lu bagi rezeki kat orang ka?takdak kan,so lu buat keja lu,tak payah duk jaga tepi kain org,ko kata hadis sahih ke tak,lu belajar hadis ka?takdak kan,so jgn buat pandai...sekian

Anonymous,  December 1, 2011 at 9:12 PM  

nampak sangat tak belajar salasilah keluarga Nabi,pastu cakap pakai ikut logik akal,tu yg cakap merapu...

Anonymous,  December 4, 2011 at 11:31 PM  

yang ane denger nih orang yang paling mulya disisi allah adalah oarang yang paling brtaqwa diantara kamu.n pertanyaanya siapa yang paling brtaqwa g ada yang twkan hanya allah yang bisa mnilai n ciri@orang yang brtaqwa adalah memulyakan orang yang mulya itu salah satu ciri oarang yang brataqwa gmna mungkin orang yang brtaqwa mncaci turunan orang yg mngajarkan arti taqwa tu sndri(rsulullah)plgi udah brani mnghakimi n mnghukumi tntang dzuriah nabi yg kita tidak tw jelas tngtang hukum2mreka itu sngat brisiku skali plg kita ksoyorga btuh safaat nabi bukan hanya skdar ibadah kiata g ada nilainya ibadah kita jika kita brani mrendhkan kturunan bliau walau ktrunan bliau tidak sholeh kita hnya dprintahkan mnghormati mreka dengan apapun yang kita mliki harta >>mafin yeee tu yang ane denger dari ulamak2lo krna ane bukan orang pintertapi ane tkut aje n g mau ambil resiko mngorbankan aherat ane plgi ane orang rusak heeee

Anonymous,  December 5, 2011 at 4:49 AM  

anda semua mengatakan orang yg paling mulia disisi ALLAH orang yg bertakwa,dalam masa yg sama anda menghina Baginda yg mengajar erti takwa.....renung2kan

Anonymous,  December 6, 2011 at 3:46 AM  

salam alaik.. an bukan nk msuk campur.. terdetik pulak tgh2 pg gini nak bukak web pasal syed syarifah ni.. em, an pun ad jugak berkawan ngn sorang syed ni, first time nk terime dia as a fren,mmg tkut. tkut jatuh hati..nak2 pulak dia ni "syed" . dan mmg dah jatuh hati..huh.. haru je hidup raser.. kadang 2 rase,i'm not meant 4 him.. tapikan..semuanya based on ALLAH, kalo xde jodoh je lah.. kite yang dah allow hati kite untuk berhadapan dengan perihal syed-syarifah ni..i'm not syarifah..tapi pangkal nama an "tuan".. dan memang, an mma g dh thu,family dia ni mmg tegas pasal skufu ni, "TUAN-SYED" mmg ada kaitan.. sbb ayahpernah ckap,"kalo dulu ayah nak letak nama adik,syarifah pun boleh.. tapi ayah nak
dh letak tuan kat nama adik.." terime je lah..dah takdir,nama an bukan syarifah..huhu. tapi an setuju dgn statement yg mngatakan syed khwn dgn syarifah sbb nak jga keturunan, thats a good statement.. sape yang taknak jga keturunan? smua org nak kan???.. tak salah pun syed syarifah nak jga keturunan dia dgn buat rules,kene kahwin sesame dia.. dan kalo dah takdir.. jadi je pun non-syed kahwin ngan syed..based on ALLAH semuanya.. kite kneingat satu je, semuanya datang dr ALLAH.. perhaps,hati kite yang takde jdoh ngan syarifah ni akan terima seadanya.. an dengan syed tu pun..blum tentu jadi.. insyaallah,an terime seadanya.. ALLAH thu yang terbaik:) (perhaps,ktorang pun, xde la serius mane pun..) yang nak dtekankan kt sini, everything,based on ALLAH, tak payah lah kite nak bergaduhan sbb ni semata2, yang nak tegakkan pendirian diorang,tegakkanlah, bagi yang nak membantah.. please sgt2, jgn nak mengutuk,mengata tanpa hujah yang kuat. apa yang penting,dalami ilmu sedalam2nye dulu, thanks and sorry for erything. (miss tuan nur)

Anonymous,  December 22, 2011 at 5:02 PM  

Assalamualaikom.....Nama ku syed kamal baraqbah...syukur alhamdulillah dengan komen komen tentang nasab Rasulullah.....Ya Allah ampunilah mereka kerna mereka tidak tahu dan jangan lah mereka dipersalahkan terhadap penghinaan yang telah dibuat.Berilah petunjuk dan hidayah mu pada mereka Ya Allah agar mereka kasih dan mengasihi sesama mukmin...Amin Yarobbul a`lamin...salamunqaulan mirrobirohim.....

Anonymous,  December 24, 2011 at 3:28 PM  

Selawat dan salam buat nabu junjungan saw..
Maaf terpanggil untuk mengomen...:)
Saya org melayu biasa jer..tapi masa sejak kecik arwah abah slalu pesan sentiasa hormat syed,sharifah..masa tu tak tau kenapa..tapi alhamdulillah semakin kudekati mereka..persoalanku terjawab..
Memang bukan semua syed,sh menunjukkan sifat mulia...mereka juga manusia biasa tak lari dr kesilapan..tapi bukanlah tugas kita nak nenghukum mereka..
Pada penulis blog ini..kajilah dulu sebelum bersuara...bacalah lebih lagi tentang ahlil bait..sebelum menghentam...

Keturunan nabi tak pernah putus..hamba yg hina dina ini hanya mampu berdoa agat mendapat syafaatnya...Ya Rasulullah saw kecintaanku,para sahabt,para aulia anbia dan keturunanmu..doakanlah kami agar dapat bersamamu kelak..

Anonymous,  December 26, 2011 at 2:50 AM  

kepada si empunya blog.. lebih baik berdiam diri daripada berkata-kata perkara yang menyakitkan hati.. semoga anda dikurniakan akal fikiran yang waras dan ilmu pengetahuan yang luas.. semoga Allah swt mengampunkan ketelanjuran anda.. Amin
(syarifah.....al aydrus)

Unknown January 4, 2012 at 6:41 PM  

Kepada pengomen semua;

Kepada yang positif dalam isu ini tahniah di ucapkan.

Kepada yang jumud dalam isu ini terpulanglah pada anda semua.

Jika begitu apa yang boleh saya katakan, Abu Jahal juga tergolong dalam kalangan Ahlul Bait. Tapi kenapa Allah melaknat beliau dalam surah AL-Masat

Anonymous,  January 9, 2012 at 11:02 PM  

bodoh btul si blog ni.....anda tak beljr tp just ambik info sj,tu yg cakap merapu....hang ni bodoh btl la....abu jahal bkn golongan ahlul bait....hang faham btl2 maksud tu baru cakap....

Unknown January 10, 2012 at 1:29 AM  

Kalau bukan Abu Jahal.... sudah semestinya Abu Lahab kan...

(Saya dah sedar typo nama kat situ..., sengaja tunggu sesiapa yg menegur)

Terima kasih yeaaa...

Anonymous,  January 10, 2012 at 4:24 PM  

Saya Sharifah yang sgt2 xkesah pasai asal usul.. bercinta dan bertunang dengan orang bukan syed... tp, kuasa allah jodoh tetap xda. tunang mengadap illahi.. mungkin lepas ni jodoh dengan syed (sapa tau). Apa pun terima dengan redho. DAN tlg jgn caci keturunan syed coz siapa kita nak nilai org elok ka xelok. Bukan semua Syed xelok dan bukan semua elok..

wallahualam...

Sh.Diyana Syed Ali..

Anonymous,  January 27, 2012 at 3:30 PM  

salam... mmg syed/sharifah mereka ada penjaga salasilah mereka dr Muhammaad s.a.w. jangan komen apa2 kalau tak pasti,atau tak cukup maklumat lg tentang keturunan syed/sharifah. berdosa besar "mengata" keturunan nabi. mereka ada bukti. yg bukan syed/sharifah, anda mulia jika hiasi diri dengan akhlak yg baik dan ibadah yg mencukupi..
wallahualam...

Syed Izzat February 14, 2012 at 5:03 AM  

UDANG LIPAN,
Anda mendoakan kami tanpa anda sedari 5 kali setiap hari. (kalau hang sembahyang laa kan)

Aku mengaku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah. Dan aku mengaku bahawa Muhammad utusan Allah. Ya Allah anugerahkanlah kesejahteraan atas Muhammad dan KELUARGA Muhammad. Seperti yang Engkau telah anugerahkan kesejahteraan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Dan berkatilah Muhammad dan KELUARGA Muhammad. Seperti yang Engkau telah berkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Anonymous,  March 2, 2012 at 1:35 AM  

assalam.. asal keturunan syed memang dr ktrunan yg elok & baik.. yg mmbuat kn xelok individu tu sendiri. kalau original syed ni dia sentiasa mendapat petunjuk dr Nya sekiranya ape jua silap yg dia lakukan. tp jgn sekali-kali menganiaya org yg brkturunan syed kelak dia akan dpt habuan yg maha dasyat. kalau xpercaya boleh try.. so kepada org yg suka mencaci dan menghina insyaallah sekiranya ade pihak yg terguris hati dia akan mendapt balasan yg setimpal. doa org teraniaya dimakbulkan oleh Allah.amin.. SYED (AL-KHAIRID)

fauzel March 22, 2012 at 1:43 AM  

mamat sekor ni dah gila meroyan...
dah xdapat kawin mula la meracau..
ajal.jodoh.rezeki semua dah ditentukan Allah...
xkan itu pun xbleh faham..
salahkan diri sendiri la mangkuk...
patut la mak ayah sharifah ni xnak jadikan menantu..
dh la jahil bengap lak tu..
dah la bodoh sombong lagi..
cermin la muka tu sikit..
bkn kata keturunan syed je xnak buat menantu..
kaum batak kt indonesia pun xterima kalo nak kawin dgn ank diorg..

elfan March 23, 2012 at 11:28 AM  

bayangkan, seandainya Saidina Muhammad SAW dianugerahi kenabian dan kerasulan oleh Allah SWT disaat kedua orang tua beliau masih hidup, apalah jadinya syiar Islam itu berjalan?

bayangkan, seandainya Saidina Muhammad SAW dianugerahi anak 'lelaki' yang hidup sampai dewasa dan mempunyai anak keturunan, apakah 'keturunan'-nya mampu mengemban tanggungjawab (moral) sebagai 'pewaris' tahta Ahlul Bait?

Yang sekarang, yang ngaku keturunan 'nabi' saja sudah susah untuk dipersatukan, ada yang ngaku keturunan ahlul bait dari Sunni, ee ada pula yang ngaku keturunan ahlul bait dari Syiah, dan ada pula yang ngaku dari Bani Hasyim dsb.

Masing-masing keturunan ini, akan melahirkan sang 'tokoh'yang ditunggu-tunggu keberadaannya, Imam Mahdi. yang kelompok Sunni, Imam Mahdinya akan lahir kelak, yang Syiah, Imam Mahdinya sudah lahir tapi 'disimpan' oleh yang gaib nantinya akan 'muncul' dll.

Entahlah, mana yang benar?

Anonymous,  April 16, 2012 at 11:08 AM  

Menuntut lah dahulu tentang ilmu dah kisah syed dan sharifah. Barulah menulis atau memberi pandangan tentang perkara ini. Tetapi kita juga perlu make sure ilmu itu benar(fakta) ataupun salah(rekaan atau andaian). Kaji dengan teliti takut2 menghina sesuatu keturunan yang melibatkan nabi kita sendiri; Nabi Muhammad S.A.W. Ingat semua, perkara ini bukanlah perkara yang remeh seperti digambarkan.

Komen dan pendapat adalah atas hak masing-masing(sesuatu yang sangat subjektif). Sebagai saudara sesama Islam kita hanya mengingatkan sahaja. Takut pula menimbulkan fitnah. Silap2 kita pula yang reka-reka cerita.


Sh Syakinah Al-Mashoor

Anonymous,  June 6, 2012 at 12:53 PM  

sy bkturunan syed al mahadhha,,syed anuar...em byk sungguh comen2 erk...sblum komen toh...wt research lar dlu...bodohlah...syed2 ni penyebar agama y kuat mase dhulu..n asal kturunan ni pun dr arab...boleh kata waris terdekat rasul kt lerr..,em udanglipan ni xtkt ke komen cmtoh..tgk2 kt neraka lu bro...fitnah n mengkeji manusia toh benda y xelok..hahaha,,pkir2 ek,,,isk6

Anonymous,  July 2, 2012 at 12:14 PM  

salam;
aku cuma nak tambah saja, 3 ciri utama keturunan Nabi Muhammad (saw):
1: Tidak telibat dengan ZINA
2; tidak terlibat dengan ARAK
3; tidak sembah patung /kafir dengan kata lain ISLAM sahaja sampai kiamat.

kalau mana-mana perkara diatas salah satu terlibat maka kita, keluarga kita BUKAN keluarga nabi, tak kira samada guna NAMA SYED/ SYARIFAH/ TANPA GELARAN tetap bukan keluarga nabi saw. Jadi pakat-pakat nilai sendiri samada saudara terdekat ,atuk opah, bapa saudara dengan kata lain yang mempunyai pertalian DARAH terlibat atau tidak...kalau terlibat tak payah nak claim la...
Sebab mereka akan terpelihara dari 3 perkara di atas sampai kiamat..

Anonymous,  July 20, 2012 at 3:47 PM  

salam..
berdosa merendah-rendahkan org lain..
berdosa jua memcaci-caci sesama manusia..
cukup-cukup lah kita bertelagah..
satukan lah hati kita..
andai ada selisih pendapat..
kutuk mengutuk bukan cara kita..
mmg kita bebas menulis..
tp andai satu hati hamba Allah terluka disebabkan kata-kata kita..
boleh mendatangkan dosa..
Wallahulam...

syed muhammad azlan

elfan August 1, 2012 at 5:27 PM  

Dalih seolah-olah Imam Mahdi itu berasal dari keturunan Nabi Muhammad SAW atau dari golong Ahlul Bait. Lalu apa benar Imam Mahdi akan datang?


ya gara-gara 'nungguin' Imam Mahdi, kaum Muslim di dunia terlena dng ketidakpastian!
Sudah pasti Al Quran dan kehadiran Nabi Muhammad SAW sebagai 'nabi penutup' adalah mukjizat terakhir dari Allah SWT pada umat manusia.
Jadi, jangan ditunggu Nabi Isa As akan datang dan Imam Mahdi akan muncul.
http://www.republika.co.id/berita/dunia-islam/khazanah/12/06/13/m5jvrf-inilah-figur-imam-mahdi-yang-dinanti

Inilah Figur Imam Mahdi yang Dinanti | Republika Online
www.republika.co.id

inilah penyebab perebutan 'sang pemimpin', semua agama mengakui akan datang sang tokoh ini, pada Kitab Suci umat Islam sama sekali tidak menyebut akan datang lagi IMAM MAHDI dan apalagi akan datang kembali Nabi Isa As. Sang Mesiah itu sudah ditutup dengan pernyataan Tuhan, Allah SWT sendiri (QS. 33:40). http://www.republika.co.id/berita/dunia-islam/khazanah/12/06/13/m5jsoj-imam-mahdi-sosok-yang-diyakini-tiga-agama-besar

Imam Mahdi: Sosok yang Diyakini Tiga Agama Besar | Republika Online
www.republika.co.id

dari cerita-cerita semacam ini, maka berdasarkan Al Quran tegas dikatakan tidak ada keturunan nabi ya termasu di keluarga Ibrahim As. Lalu, yang ada itu keturunan IBRAHIM dan kwturunan Muhammad SAW. Khusus untuk keturunan Saidina Muhammad SAW karena anak beliau yang lelaki tidak sampai dewasa, maka nasabnya putus.

Anonymous,  August 12, 2012 at 10:53 AM  

Lahir dengan keturunan syed/sharifah tidak menjadikan kami orang yang mulia kerana Allah berfirman yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kalian” [Al-Hujurat:13]

Melalui perkahwinan anak Nabi Muhammad, Fatimah dengan Ali bin Abi Talib yang juga sepupu Rasulullah, lahir Hassan dan Hussien yang menjadi permulaan keturunan syed yang ada ketika ini.

Kami menganggap lahir sebagai berketurunan cucu Rasulullah adalah satu rahmat yang dikurniakan oleh Allah. Namun disebalik rahmat ini, kami (mungkin) diuji dengan perasaan bangga diri dan riyak dengan keturunan ini. Tetapi apalah gunanya jika lahir daripada keturunan yang baik tetapi tidak menjadi hamba Allah yang bertakwa.

Setiap manusia Allah berikan rahmat dengan cara yang berbeza-beza. Perasaan benci yang datang daripada hasad dengki dan dendam perlu dijauhkan. Allah itu Maha Adil. Kita semua ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Tidak adil membenci seluruh keturunan hanya kerana kekhilafan segelintirnya. Malah Islam yang indah ini terdapat ramai penganutnya yang jahil tetapi tidak sekali-kali mereka ini dijadikan sebagai alasan untuk memburukkan Islam.

Memetik tulisan penulis blog ini:

"Saya cukup menyampah dengan manusia yang pentingkan gelaran dan darjat, awat mulia sangat ka gelaran depa tu. Kalau bangga dengan gelaran, amalan dan taqwa ikut sunnah dan quran... Alhamdulillah."

"Jadi buat manusia yang ada gelaran Syed/Syarifah termasuk jugaklah yang ada gelaran Raja ka..., sultan ka...? dan apa saja.... toksah dok perasan diri hangpa tu mulia sangat."

Saya dengan rendah diri menyarankan kepada penulis untuk memohon maaf atas kenyataan yang dikeluarkan. Mungkin penulis tidak bermaksud demikian ataupun telah bertemu dengan "orang yang salah".

Saya mewakili seluruh keturunan syed memohon maaf kepada semua jika ada cara kami menyinggung mana-mana pihak. Kami juga hambaAllah yang tidak lekang daripada membuat silap. Satu perkara yang perlu diingat, semua umat Islam adalah bersaudara.

Wallahualam.

Peace out :)

elfan August 17, 2012 at 2:02 PM  

Kalau anda masih berpendapat ‘ada’ keturunan Ahlul Bait atau keturunan 'nabi' apalagi 'rasul' maka timbul pertanyaan berikutnya:

1. Keturunan Ahlul bait dari manakah yang anda pilih dan yakini, apakah ahlul bait dari keturunan?

a. Sunni
b. Syiah
c. Hasyim
d. Ahmadiyah dll.

2. Selanjutnya dikabarkan bahwa dari keturunan Ahlul bait tersebut akan lahir Imam Mahdi maka mana pula yang anda pilih dan yakini bahwa apakah Imam Mahdi dari:
a. kelompok Sunni dan Hasyim yang masih akan ditunggu lahir;
b. kelompok Syiah yang sudah lahir tapi kini menghilang dulu, kelak nanti dia datang tiba kembali;
c. kelompok Ahmadiyah yang katanya Imam Mahdinya sudah datang dan kini sudah meninggal yakni Mirza Ghulam Ahmad;

Rasanya ya gara-gara kita 'nungguin' sang tokoh Imam Mahdi, maka kaum Muslim di dunia terlena dalam ketidakpastian!

Yang sudah pasti, sudah ada Al Quran dan sudah hadir Nabi Muhammad SAW sebagai 'nabi penutup' menyampaikan agama Islam merupakan mukjizat terakhir dari Allah SWT kepada umat manusia.

Jadi, jangan ditunggu Nabi Isa As akan datang karena misinya sudah selesai (QS. 2:134 dan 141; 21:34-35) dan begitu juga Imam Mahdi tidak akan muncul walaupun semua sekte dalam lingkup kaum Muslim ada yang meyakininya.

ternyata issu Imam Mahdi ini bukan milik kaum Muslim sajadi tambah pula dari berbagai agama non-Islam juga menanti kedatangan Imam Mahdi atau semacam itu.
.
http://www.republika.co.id/berita/dunia-islam/khazanah/12/06/13/m5jvrf-inilah-figur-imam-mahdi-yang-dinanti

Inilah Figur Imam Mahdi yang Dinanti | Republika Online
www.republika.co.id

Dan, inilah pula yang menjadi penyebab kekacauan yakni adanya perebutan 'sang pemimpin' yang bernama Imam Mahdi yang bakal jadi khalifah.

Pada Kitab Suci umat Islam, Al Quran sama sekali tidak menyebut akan datang lagi IMAM MAHDI dan apalagi akan datang kembali Nabi Isa As. Sang Mesiah itu sudah ditutup dengan pernyataan Tuhan, Allah SWT sendiri (QS. 33:40).

http://www.republika.co.id/berita/dunia-islam/khazanah/12/06/13/m5jsoj-imam-mahdi-sosok-yang-diyakini-tiga-agama-besar

Imam Mahdi: Sosok yang Diyakini Tiga Agama Besar | Republika Online
www.republika.co.id

Anonymous,  January 11, 2013 at 12:02 AM  

Nama aku ada Sharifah. Masa sekolah rendah, aku ingatkan nama tu sekadar nama. Bila dah masuk sekolah menengah, baru aku tahu rupanya Sharifah-Syed ni keturunan. Bila dah semakin dewasa, orang asyik tanya aku, nanti kalau aku nak kahwin, aku kena kahwin dengan lelaki yang ada Syed jugak ke? Aku macam..Huh?? (-_-')Perlu ke??? Ada juga yang ingat mentang-mentanglah aku tengah single ni, timbul pula spekulasi aku ni mencari yang 'Syed' ke? Arghhh! Tak boleh tengok aku senang sikit.

Ittew rasa muka ittew macam Melayu tulen jew.Ittew tak la kuat sangat makan kambing macam orang Arab. Ittew suka je makan sambal belacan dengan cencaluk dengan Patin masak Gulai Tempoyak.
Ittew?? *muntah*


Aku sedia maklum, ramai keluarga berketurunan Syed-Sharifah ni kalau boleh nak kahwin dengan keturunan Syed-Sharifah juga. Nak kekalkan ahlul bait orang kata. Kalau kat facebook tuh tak payah cakaplah, ramai golongan Syed-Sharifah ni add aku. Tapi kalau aku tak kenal, memang aku tak suka approve. Kat facebook siap ada Gathering Syed-Sharifah lagi okeyy jangan main-main. Siap promote ada sesiapa nak berkenalan dengan sesama mereka yang berketurunan Syed-Sharifah ni jugak tak. Entahlah kenapa ada sesetengah keturunan Syed-Sharifah ni kelihatan sangat fanatik pada ahlul bait ni. Aku takde masalah pun nak kenal dengan diorang ke apa after all mereka semua manusia biasa tapi aku tak suka dikenen-kenenkan dengan orang hanya sebab dia ada nama Syed. Phew!

Pernah juga ada seorang lelaki bernama Syed ni chat dengan aku. Dia persoalkan aku nak kahwin dengan orang biasa ke yang ada Syed. Bila aku kata aku tak kisah tapi prefer orang biasa dia marah pulak. (-_-') Dia kata tak bolehh! Sharifah kena kahwin dengan Syed!! Panas seh! Aku tanya kenapa. Dia kata kalau dia explain ramai orang susah nak faham. Dia kata, keturunan ni kena kahwin sesama Syed-Sharifah. Kalau tak, berdosa. Masuk neraka. BODOH GILA MANUSIA NI!

Anonymous,  January 22, 2013 at 11:30 PM  

sy setuju dgn apa yag di tulis oleh penulis blog semua cuma sy pelik knp sy smp skrg tak orang masuk meminang dan sy pun nak ada suami dan anak-anak sendiri tapi kalau ada yang dari penulis blog yang nama syed dan masih bujang nak berkenalan dengan sy sila hubungisy di talian0355236322 ini dan kalau nak tel tel siang dari pukul 10pagi sampai kul 5.00 ptg dan klau tak call tak apa sy bukan jenis orang yangsuka paksa kalau nak tel sila ikut apa saya cakap ikut sesiapa yang berkawan pun leh sy terima dengan hati dan minda yang terbuka wassalam dari sharifah khadijah zawawi

Anonymous,  March 6, 2013 at 11:55 AM  

jangan emosi broo...cubit paha kanan paha kiri terasa aku pun syed jugak...dalam keturunan syed nie ada kufu n x sekufu dalam bab kawin...paham dulu bab tu baru komen... yang mana keturunan syed tu jugak dinasihatkan paham betoi bak kufu x tak sekufu nie....habis cerita.....

Anonymous,  March 10, 2013 at 10:06 PM  

Kalau nak senang citer, begini saja lah. Nabi dan Islam galakkan perkahwinan di antara manusia yg seboleh-bolehnya jauh susur-galur keturunannya supaya berpeluang mendapat genetik yg lebih baik. So agak-agaknya kalau berkahwin dgn calon yg dari susur galur yg sama, walaupun jauh, rasanya ok tak?

Obses sgt dgn keturunan Syed/Sharifah tu kenapa? Rasanya kebanyakkan yg obses tu adalah kerana rasa bangga, sesuatu yg saya rasa Nabi saw tidak akan suka. Ahlulbait merujuk kepada ahli rumah Nabi saw shj, tak mungkin meleret smpai ke keturunan yg 600 kut. Kalau betul keturunan nabi perlu dimuliakan dan dikekalkan 'kepekatan' darah tu, tak mungkin Islam galakkan perkahwinan campur ye tak?

Deeja March 23, 2013 at 3:53 PM  

Aduila dorg nihz baca kitab xbc kitab? Dah namanya iman mahdi tuhz dr keturunan nabi muhammad ko rs keturunan nabi muhammad wujud ke x? .. Sah2 la anak fatimah dgn ali tuh hassan dan hussein dan diiktiraf sbg tinggalan cucu rasullah yg akhirnya melahirkn keturunan rasullah dan imam mahdi.. Psl la korg xabis2 nk psoal btl x keturunan nabi.. Dr korg wat dosa baik btaubat cpt2.. Aku xberani kutuk..

Anonymous,  March 30, 2013 at 8:02 PM  

setuju. saya pernah berkawan dengan seorang syed tapi akhirnya dia tinggalkan saya dengan alasan saya bukan nasab keturunan sharifah. dia pernah bgtau saya, di padang mahsyar nanti, syed ni semua akan mendapat malu besar kalu tak kahwen dgn sharifah, fatimah r.a akan soal mereka. kalau sharifah kahwin dengan bukan syed, seolah2 perkahwinan tu macam berzina. Nauzubillah min zalik, kepercayaan yang karut. mereka terlalu berbangga dengan keturunan ahlul bait mereka. semoga mereka diberi petunjuk dan hidayah.

Anonymous,  March 30, 2013 at 8:18 PM  

percayalah, memang situasi ni wujud. saya pernah berdepan dengan mereka yg ada fahaman mcm ni. kalau nak kahwin dgn org biasa mmg dpt tentangan hebat. si JOE ni tak buat cerita. sumpah demi ALLAH saya pernah melaluinya. dan saya kenal dengan syed yg pernah berzina dan minum arak. mereka x layak tuk berbangga dengan nasab mereka. hanya Allah yg Maha Mengetahui. Hanya insan yg bertaqwa akan mendapat kemuliaan di akhirat, bukan golongan syed/sharifah sahaja. nauzubillah min zalik.

Anonymous,  April 1, 2013 at 10:15 AM  

Kutipan Khutbah Terakhir Nabi Muhammmad SAW di lembah Uranah 9 Djulhijah 10 H

Wahai manusia, dengarkan aku dengan sungguh-sungguh,
beribadahlah kepada
ALLAH, shalatlah lima waktu dalam sehari, puasalah
dalam bulan Ramadhan, dan
berikanlah hartamu dalam bentuk zakat. Kerjakan haji
jika kamu mampu. Semua
manusia berasal dari Adam dan Hawa, seorang Arab
tidak memiliki kelebihan
diatas non-Arab, dan seorang non-Arab tidak memiliki
kelebihan diatas Arab;
juga seorang putih tidak memiliki kelebihan diatas
seorang hitam, tidak juga
seorang hitam memiliki kelebihan atas orang putih,
kecuali dalam ketakwaan
dan ibadahnya. Camkanlah bahwa setiap muslim adalah
saudara bagi setiap
muslim dan bahwa umat Islam merupakan suatu
persaudaraan.

Inilah yang diajarkan Rasulullah..persamaan Kafa'ah/derajat...yang membedakan hanyalah dalam hal ketaqwaan kepada Allah SWT....salam kenal Hamba Allah Pecinta Rasulullah dari negeri seberang Indonesia

Sherry Mustapha Jamalulail May 22, 2019 at 10:52 AM  

Alahai.. Ni kes cinta di tolak la ni... Saya SHARIFAH, tapi family saya ok je saya kawin ngan husband saya x de keturunan Syed.. Bukan semua Syed n Sharifah sama.. Manusia semua sama di sisi Allah. Kami beruntung sikit sahaja kerana kami Ahlul Bait. Tapi kami pun kena la jaga perlakuan kami sesuai dgn gelaran teraebut. Anak Lelaki saya dapat nama Meor dan Perempuan dpt nama Wan di depannya. Di JPN Suami saya kena tanya sbb gelaran x boleh letak suka-suka. Suami saya tunjuk Surat Beranak saya, baru Pegawai tu percaya. Kepada yg bukan berketurunan, x ada bezanya manusia ni di sisi Allah.. Yang bezakan Iman kita x kira Lah Ahlul Bait Atau tidal.. Saya bahagia dgn Suami saya walaupun dia bukan Ahlul Bait.

Unknown April 26, 2020 at 9:50 PM  

assalammualaikum..joe ..bertaubatlah..kerana menghina keturunan rasulullah saw..baca alquran n hadith sahih..tentang ahlulbait..mgkin joe kurang ilmu agama..rujuk lah pada ustaz2..semooga joe dpt bertemu jodoh yg lg baik..ade hikmah di sebalik semuanya..jgn emosional...istighfar bnyk2..

Laila July 8, 2020 at 4:04 PM  

Nasihat sy. Elakkan kahwin keturunan syed syarifah klu nk hidup aman sentosa. Itu shj.

Unknown July 29, 2020 at 6:19 AM  

Joe adalah budak budak terencat akal😂

Syarifah Nabilah Sayed Noordin Al Jamalullail October 20, 2020 at 11:01 PM  

Maaf ye jika berkahwin dgn keturunan syed syarifah x aman sentosa ke? kita faham soal jodoh ajal maut ketentuan ALLAH...

Syarifah Nabilah Sayed Noordin Al Jamalullail October 20, 2020 at 11:05 PM  

Knp beruntung sikit...bersyukur la puan syarifah dri keturunan nabi Rasullullah s.a.w...bkn bermakna riak.. alhamdulillah

Syarifah Nabilah Sayed Noordin Al Jamalullail October 20, 2020 at 11:11 PM  

ALLAH... istighfar encik...salah pada sikap manusia jgn smpai keturunan nabi di salahkan...kami bukan berbangga kami bersyukur ALLAH lahirkan kami dlm keturunan nabi Muhammad s.a.w..

Syarifah Nabilah Sayed Noordin Al Jamalullail October 20, 2020 at 11:16 PM  

Ini bkn masalah obses encik...hakikat kami mmg ada salasilah dari keturunan ahlul bait....dan bkn berbangga ayat yg ptt encik tuliskan...mohon jge sensitiviti kenyataan encik..

Anonymous,  March 12, 2021 at 10:17 PM  

Omg!! ❤❤❤!!!!!!

@long August 2, 2021 at 8:48 AM  

Kenyataan tu betul..try msuk group diorg ..diorg sendiri yg mngaku

Unknown August 28, 2021 at 1:57 AM  

Assalamualaikum....sy Xpenah lage dgar Kata ad kelibihan Di akhirat yg bernama syed atau sharifah...cume slaluny Ibu Bape xnk Jodoh kn dgn org bkn Dari golongan syed atau sharifah hanye dsebab kn kerana xblh nk nama kn ank mereka dgn name syed dn sharifah jika berkhawin dgn org yg bkn Dari keturunan syed dn sharifah...itu shj xde sbab lain pn... Tapi klau dh Jodoh ng org bkn Dari keturunan syed dn sharifah pn blh je kawin xde mslah Jodoh Dari Allah.... Mslah tuan ni ex tuan Allah x tentukan utk tuan....byk je org kawin dgn syed dn sharifah walau pn dorg bkn Dari keturunan itu.... Ini tuan smpai nk hina maki keturunan syed dn sharifah ni xblh laa bkn smua syed dn sharifah tu perangai Sama...jgn Jadi bodoh mcm ni lage yekkkkk

Anonymous,  May 14, 2022 at 11:26 PM  

Sebenarnya mereka ni nk jaga darah kturunan mereka.. taraf syarifah lbih tinggi drpd llaki biasa

Anonymous,  March 15, 2023 at 11:21 PM  

Jangan cakap macam itu.. takut syirik...kami jaga keturunan bukan saja².. imam mahdi juga keturunannya

Anonymous,  May 19, 2023 at 10:39 AM  

Ah kau jeles la tu hehehehe

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP