UdangLipan. Powered by Blogger.

Thursday, March 26, 2009

umno Pengecut - tag Bukit Gantang

KUALA LUMPUR 25 Mac - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar memberi amaran kepada penerbit dua akhbar pembangkang, Harakah dan Suara Keadilan supaya mematuhi penggantungan permit selama tiga bulan atau bakal berdepan tindakan lebih tegas.


Katanya, tindakan menggantung permit kedua-dua akhbar itu dilakukan kerana pihak berkenaan melanggar Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) 1984."Jika kedua-dua akhbar itu terus ingkar dan degil, kementerian tidak akan teragak-agak untuk menutup premis dan merampas akhbar serta mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan kementeriannya menggantung akhbar Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan kerana didapati melanggar AMCP 1984 dengan menyiarkan laporan yang memutar belit fakta.

Syed Hamid berkata, pihaknya telah memberikan peringatan dan amaran serta peluang yang lama kepada penerbit kedua-dua akhbar tersebut untuk mematuhi syarat permit yang diberikan sebelum tindakan itu diambil."Tindakan yang diambil juga telah diteliti dan saya berharap mereka patuh dan tidak berdegil dengan tindakan yang diambil," katanya.

Menurutnya, penerbitan kedua-dua akhbar itu bukan digunakan untuk mempromosikan ideologi parti pembangkang berkenaan tetapi digunakan bagi mengelirukan rakyat dan banyak berunsur fitnah.

UdangLipan:
Awat hampa takut ka? Apa saja yang hampa buat semuanya dapat disangkal oleh pihak pembangkang, lebih baik hampa berterus terang mengatakan sekatan selama 3 bulan kerana ingin menyekat maklumat dan memberi laluan untuk Pemilihan parti hampa, peralihan kuasa dan pilihanraya kecil. Hampa ni memang jenis takdaq teloq, bacui.
Dengan menyekat penerbitan akhbar tersebut, memperlihatkan sikap ketaq lutut hampa dan tanda-tanda parti hampa dah nak mampuih....

Read more...

Wednesday, March 25, 2009

'CORRECT WAY OF COOKING NOODLES' - Bukit Gantang

For all who love eating Maggi DO NOT IGNORE THIS ....... Especially those fond of Maggi

The correct way to cook instant noodles without harming our bodies and health. `Normally, how we cook the instant noodles is to put the noodles into a pot with water, throw in the powder and let it cook for around 3 minutes and then it's ready to eat.

This is the WRONG method of cooking the instant noodles. By doing this, when we actually boil the ingredients in the powder, normally with MSG, it will change the molecular structures of the MSG causing it to be toxic.

The other thing that you may or may not realize is that, the noodles are coated with wax and it will take around 4 to 5 days for the body to excrete the wax after you have taken the noodles.

CORRECT METHOD :
1. Boil the noodles in a pot with water.
2. Once the noodles is cooked, take out the noodles, and throw away the water which contains wax..
3. Boil another pot of water till boiling and put the noodles into the hot boiling water and then shut the fire.
4. Only at this stage when the fire is off, and while the water is very hot, put the ingredient with the powder into the water, to make noodle soup.
5. However, if you need dry noodles, take out the noodles and add the ingredient with the powder and toss it to get dry noodles.

Dietician's Note:
If you buy plain hakka noodles which you make initially need to boil in water and discard the water. This will soften the noodles but to prevent it from sticking we need to add a tbsp of oil and also the noodles are deep fried partially to make it crunchy and then dusted with flour to prevent it from sticking while boiling.

Hence when you buy the noodles they are already made unhealthy and this is the type we use to make stir fry noodles and the regular maggi too is made the same way plus they add MSG/ ajinomoto and other chemical preservatives.

A large number of patient with the ages ranging from 18-24 years are ending up with pancreatitis either as a swelling or infection of the pancreas due to regular consumption of instant noodles. If the frequency is more than 3 times a week, then it is very hazardous.

UdangLipan: Cheq baru balik dari Ostolia, jadi hari ni cheq bagi nasihat pemakanan untuk kita berkongsi maklumat demi kesihatan kita semua. Maaf pening Ostolia tak habis lagi, pasai tu cheq speaking Ostolia, harap jangan marah noooo....

Read more...

Monday, March 16, 2009

Nizar Betul Ka? Like Father's Like Son's.

Cheq rasa cukup sedih bila negara di hina, bangsa di cerca, ulama dipandang serong dan ugama ISLAM dipandang rendah oleh bangsa lain, martabat ISLAM diperlecehkan, itu yang membuatkan cheq sedih dan merasa marah sangat ni.

Semuanya berpunca dari buruk kelakuan pemimpin yang dok ada la ni. Entahlah cheq pun dalam dilemma nak percaya atau tidak dengan pendedahan dari blog ini. Sekali tengok macam dia, dua kali tengok macam dia jugak, tiga kali tengok sampai terjegil biji mata cheq, pun macam dia jugak... mungkin super imposed kot... atau profesor klon punya kheja. Lantak pi lah dia... kalau betui dia akhirat nanti tanggung la sendiri.

Hampa toksah la tumpu pada gambaq tu, pasai bukan itu tujuan utama posting cheq ni. Yang cheq nak persoalkan ialah komen-komen dari blog tu yang membuatkan cheq malu nak mengaku sebagai pemastautin tetap negara ni. Semuanya disebabkan perangai sonsang pemimpin negara Islam, bukan pasai dia ni sorang malahan ramai lagi yang sewaktu dengannya yang rakyat ramai tau pasai kisah durjana mereka, tapi cuba ditutup oleh media kawalan depa.

Hampa baca la sendiri komen-komen yang memalukan negara dan bangsa serta ugama kita disini. Dan kalau betui bukan dia orangnya pasai apa dia tak mau komen bila wartawan tanya? Dan pasai apa blog ni asyik kena block, itu yang membuatkan orang mula tertanya-tanya.

Tak berani cheq nak komen lebih-lebih, kalau boleh tunggu la apa penjelasan dari si dia ni, yang pasti cheq tengok anak dia memang dah hanyut teruk, kot bapak borek anak rintik tak tau nak kata la..... takut jadi fitnah pulak... tu yang cheq tak mau.

Read more...

Sunday, March 15, 2009

TUDM - nizar vs zambri

Petang tadi cheq ikut profesor cheq pi jumpa kawan dia di Telok Ayaq Tawar, kawan dia ni kheja di Pengkalan TUDM Butterworth ada pangkat la jugak agaknya…, cheq dok peghati saja dan bang dengaq apa yang depa dok sembang.

Ada juga isu campuq tangan politik dalam kementerian pertahanan, yang ni cheq dengaq dengan penuh minat. Dengaq cheghita baru-baru ni salah soghang kawan kepada pegawai ni kena tukaq serta merta pasai tak meluluskan kontrak pembelian alatan kapal terbang kepada satu syarikat kroni.

Menurut cheghitanya Pegawai yang membuat kelulusan ini telah turun padang pi melawat syarikat yang direkomenkan tu, mana taknya pasai permohonan syarikat tu ada lampiran surat sokongan dari Pak Menteri, tu yang payah untuk dia buat kelulusan sedangkan banyak lagi syarikat lain yang berpotensi dan layak jika merujuk kepada profail syarikat.

Maka dalam lawatan ke pejabat syarikat tersebut yang beroperasi di Subang Jaya, beliau mendapati syarikat tersebut adalah sebuah kedai buku yang tiada pengalaman lansung dalam industri pembekalan alatan penerbangan. Di ringkaskan cheghita, keputusan pegawai tersebut ialah menolak permohonan syarikat itu.

Selang tak beberapa hari Pegawai tersebut telah dipanggil oleh Pegawai atasannya, dan beliau telah mengemukakan laporan yang benar dan bertanggungjawab. Kesudahannya beliau mendapat arahan pertukaran tak lama lepaih tu. Apa boleh buat dah arahan kena patuh la jugak.

Kesimpulannya connection syarikat tersebut memang power betui, kuat betui kabel dia nooo…, cheq pun seriau dengaq cheghita lagu ni. Dan banyak lagi la ketirisan dalam kementerian pertahanan dari segi pembelian kapal terbang (jet pejuang) dan alatan gantian penerbangan yang cheq dengaq.

Tapi cukup la takat yang ni saja. Takdak ka sapa-sapa yang boleh memantau perkara ni. Bukan apa depa yang dalam TUDM pun dok berkata, kalau nak ikutkan helikopter dan jet pejuang tu bukannya layak atau melepasi tahap piawaian penerbangan, hanya berbekalkan kepada arahan dan semangat juruterbangnya sahaja maka pesawat itu diterbangkan.

Baru la cheq tau, betui la orang dok kata selama ni, rupanya juruterbang angkatan tentera udara malaysia bukan mati berjuang tapi mati pasai pesawat terhempaih. Innallillah…. dan Al-Fatihah untuk depa semua.

Udanglipan: Cheq isthigfar panjang dengaq cheghita kawan Prof. ni.

Read more...

Saturday, March 7, 2009

Nizar - Perkataan ALLAH Hak Eksklusif Orang Melayu - malaysiakini

Sungguh malang!!!

Kekuatan yang ada pada kita semakin lemah dan bertambah teruk. Betapa bijaknya masyarakat Melayu menyimpan Islam pada diri mereka, kali ini pula mereka mahu menguasai istilah Allah sebagai hak milik eksklusif mereka.

Islam yang ada pada kita tidak diserbarkan, "Cantik terpelihara" di kalangan masyrakat Melayu sehingga majoriti Cina dan India masih lagi tenggelam dalam agama syirik mereka. Buktinya, lebih lima puluh tahun kita merdeka, pola kaum dan anutan di Malaysia hampir tidak berubah. Bukankah Islam itu milik semua, tak mengenal Cina, India, Arab atau pun Melayu?

Di Malaysia, secara dasarnya, mana agenda dakwah kepada bukan Muslim? Kita sendiri, bagaimana pandangan kita terhadap jiran dan kawan yang belum Islam , ada kita rancangkan sesuatu ? Kalau ada Alhamdulillah. Kalau tak ada, cepat-cepatlah bersedia mencari jawapan di hadapan Allah nanti, bila jiran atau kawan kita mengadu pada Allah yang kita tidak berusaha pun untuk selamatkan aqidahnya, sewaktu dia hendak dihumban kedalam neraka. Mungkin kita yang dulu ditariknya, na'uzubillah.

Realiti kita masyarakat Melayu - "Islam adalah untuk kita sahaja". Iman adalah milik kita, istilah Allah pun hak kita, pinjam pun tak boleh. Betapa eksklusifnya kita menyimpan nama Allah. Sampai terpaksa dibahaskan dalam Parlimen... nak simpan ka, nak syer ka? Inilah keadaan kita, bila kita dah lama tinggalkan tugas dakwah kepada bukan Islam, sekarang kita rasa janggal dan pelik untuk memulakannya.

Dakwah kepada Cina, India, Kristian, Hindu dah tiada lagi...! Dan lebih malang lagi, kita pula jadi takut bila mereka mahu mengggunakan nama Allah dalam tulisan dan kitab mereka. Sepatutnya kita bersyukur bila mereka mahu menyebut dan menggunakan perkataan Allah. Ini Allah yang sebut, cuma kita perlu baiki aqidah mereka yang masih salah. Firman Allah dalam Surah Al-Ankabuut ayat 63, maksudnya;

“Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “ Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid).

Al-Quran sendiri tidak pernah menyanggah penggunaan nama Allah oleh kaum musyrik di Mekah, malah digunakan oleh kaum yahudi dan kristian disana. Rasulullah juga tidak melarang mereka menyebut Allah ketika berucap dengan orang beriman. Kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible, buku-buku dan doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya.

Allah menyebut dalam Al-Quran: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. Padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa (Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah kesilapan aqidahnya, dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga (Triniti dalam Kristian).

Saudara sekelian, bukankah penggunaan nama Allah dalam terjemahan bible nanti, akan membuka peluang bagi kita berdahwah dan membincangkan aqidah tentang Allah dengan lebih mudah? Di Sarawak sebagai contoh, pelajar kristian yang tinggal bersama pelajar Muslim, banyak yang menganut Islam bila mereka mula bertanya tentang konsep triniti (ketuhanan dalam kristian) yang amat sukar difahami.

Ramai di kalangan mereka inilah yang menjadi pendakwah gigih setelah bebas dari kekeliruan aqidah. Kenapa kita terlalu takut dengan kalimah Allah dalam bible, buku atau majalah atau penggunaan mereka dalam gereja? Adakah kita bimbang dan panik dengan remaja kita yang akan terpesong akidahnya disebabkan istilah itu. Betapa lemah dan longgarnya iman mereka. Di manakah salahnya, sehingga inilah realiti remaja atau penganut Islam sekarang? Apa tak cukupkah pendidikan di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu longlai.

Apakah sukatan pelajarannya lemah, atau tanda-tanda kegagalan pendidikan agama yang ada sekarang sehingga perlu di perbetulkan segera. Pendapat saya, marilah kita kembali lihat kebelakang, apa yang Rasulullah dan para sahabatnya tunjukkan. Mereka adalah kumpulan manusia yang telah menjalani tarbiah jiwa dan sahsiyyah sehingga menjadi kumpulan manusia yang unggul, menjadi saksi kepada orang lain. Mereka terus mendidik jiwa mereka, tanpa lupa untuk mengajak dan berkongsi dengan orang yang belum berpeluang mendengar Islam dan berusaha membuka jalan hidayah untuk semua manusia.

Rasulullah adalah rahmatan lil 'alamin. Saya menyeru kepada diri saya dan tuan-tuan sekelian, Syurga Allah itu luas, janganlah kita hadkan syurga untuk diri dan keluarga kita sahaja. Mari bersih dan baiki diri, dalam masa yang sama cari dan ajaklah kawan-kawan untuk merasai kepentingan berdakwah kepada bukan Muslim. Di sini saya tidak nafikan pengislahan diri dan dakwah kepada muslimin adalah perlu dan diutamakan. Pengislahan mesti terus berjalan, namun kita tidak boleh meninggalkan mereka yang telah jauh tersesat.

Libatkan diri dengan mereka yang bekerja menyampaikan Islam kepada non Muslim. Zaman bersembunyi dah berakhir, zaman kedekut dah habis, jangan lagi simpan Islam dan kalimah Allah pada diri kita. Banyak kursus-kursus dan latihan disediakan oleh badan kerajaan dan bukan kerajaan untuk dimanafaatkan. Lihatlah jiran dan kawan non Muslim kita sebagai customer atau pembantu kita untuk memperolehi syurga Allah. Buanglah rasa curiga dan persaingan bila bertemu dengan mereka.

Rasa hati dan perubahan ini perlukan banyak masa dan latihan. Kita doakan semoga banyak lagi pihak yang sedar akan kepentingan dan berminat untuk tingkatkan keupayaan diri berhadapan dengan tugasan berkongsi laluan hidayah dengan non Muslim. Hanya Allah saja yang memberi hidayah kepada orang yang dikehendakinya. Tugas dan tanggungjawab kita hanyalah menyampaikan.

Akhir kata, janganlah dakwah hanya berlaku di sekitar orang Islam sahaja. Atau pun hanya dalam surau dan masjid ketika ceramah atau khutbah . Jom kita sentuh mereka , jom kita bercampur dengan mereka, dalam batas-batas yang dibenarkan Islam. Kita akan semakin lemah jika masih tak mengajak mereka.

Jika kita benar-benar bimbangkan anak-anak remaja kita, jika kita mahu menjaga keharmonian antara kaum, dan memelihara hak-hak orang Islam, jangan tinggalkan tugas ini !!! Serulah mereka kepada Islam. Segala yang baik dari Allah jua. Mohon keampunan jika ada yang terkasar dan tak kesampaian.

Wassalamu'alaikumw..w. - Ihsan dari Muhammad Haleem.

Read more...

Maxis, Digi, Celcom menganiaya rakyat Malaysia ~ Nizar

Ini sekadar maklumat komuniti yang cheq terima melalui "groups email".

Cheq yakin semua di antara kita menggunakan telefon bimbit (handphone, mobilephone, cellphone) apa saja yang sesuai di sebut. Cheq hanya ingin berkongsi maklumat bersama sahabat semua berkenaan harga atau kadar panggilan yang kita selalu terlepas pandang, akibatnya kita yang rugi, dan syarikat telekomunikasi mengaut untung gila... gila... baca komen sahabat cheq bernama Iskandar Jebat yang merasa tertipu.

Baru2 ni saya call kawan saya. Saya guna 016, dia pun guna 016. Tak lama borak, dalam 2-3 minit je tapi tiba2 saya dapati credit saya susut dengan banyaknye. saya pelik. Bila cerita kat kawan saya, dia bagitau no dia yang 016 tu sebenarnya dah ditukar jadi maxis. Saya rasa teraniaya kerana saya sangka 016 dia tu masih digi.

Jadi dengan menggunakan no 012 saya, saya sms kawan saya tadi ke nombor 016 yang didakwa telah ditukar kepada maxis. Alamak, charge untuk sms tu sama dengan saya hantar sms dari maxis ke digi, bukan maxis ke maxis..apa dah jadi ni..?Sekarang kita tak dapat pastikan lagi adakah 012/017 itu Maxis atau bukan, adakah 016 itu digi atau celcom atau maxis, begitu juga 013/019.

Isunya sekarang ialah charge berlebihan yang mereka kenakan takkan dapat kita trace lagi. Saya pernah buat aduan kepada maxis tentang beberapa masalah berkaitan charge dan maxis membuat refund kepada saya sebanyak RM58.00. Itu kepada saya yang sedar charge berlebihan ini. Kalau ada 100 orang? keuntungan buta maxis adalah RM5800 sedangkan maxis ada lebih 11juta pengguna. Camne ek?

Udanglipan: Pakat check la lepas ni, betoi ka tidak charge yang dikenakan pada setiap langganan hampa semua.

Read more...

Tuesday, March 3, 2009

Bencana Nizar

Silau mata batin ku menyaksikan,Hujan dosa menikam di umbut kota,Ohoho ohoooo...Dan pasrah pun terpendam, tak berkesan ooohoo...Sepi di langit bertukar jadi irama suram,Laut tenang berpusar menelan karang yang tajam,Ohoho ohoooo...Bencana pasti datang satu persatu ke sayap dunia! Sewaktu aku ketakutan. Melihat bencana yang datang. Panas ku terasa menyapu di muka. Rupanya diriku sedang bermimpi. Ngeri… datang menggigit hati. Andai terjadi nanti. Pasti penghuninya. Serangga yang liar. Oh, itu kerana kita. Telah pun di telannnn... duniaaaa!

video

UdangLipan: Perhatikan intro dan ending video "Dulu, Kini dan Selamanya"

Read more...

Sunday, March 1, 2009

Yahudi Di Malaysia - Malaysiakini

Disini cheq susulkan petikan dari majalah Al-Islam yang mendedahkan kewujudan yahudi di Malaysia. Sebenarnya ini cerita lama, sekadar berkongsi maklumat untuk difikir-fikirkan samada kewujudan mereka akan menggugat kedaulatan negara atau tidak.

Walaubagaimanapun, Malaysia masih lagi sebuah negara yang berbilang kaum.

Lihat lamanweb-lamanweb berikut:

http://www.kosherde/ light.com/ Malaysia. htm http://www.jewishvi/ rtuallibrary. org/jsource/ vjw/malaysia. html http://www.jewishvirtualli/ brary.org/ jsource/vjw/ Malaysiatoc. html http://en.wikipedia/ .org/wiki/ History_of_ the_Jews_ in_Malaysia http://penangmedia/. com/cms/lishi/ 2007/0918/ article_70. html http://www.ttc/. edu.sg/csca/ rart_doc/ RaimyCheRoss. pdf

Walau bagaimanapun, cheq menganggap usaha pendedahan Al-Islam itu adalah positif.

Read more...

Ekonomi Semakin Menghimpit - Malaysiakini

Memang benar kegawatan ekonomi dirasai oleh semua negara. Malaysia tak terkecuali. Tetapi yang menyakitkan hati ialah pemimpin seperti DS. Najib Razak dan Md. Nor Yaacob (Kementerian Kewangan) yang cuba menipu rakyat dengan mengatakan impak kepada negara tidak seberapa, ada yang mengatakan "fundamental" ekonomi negara adalah baik dan kesan gawat tidak dirasai.
Kerajaan sepatutnya telus dalam mengkomunikasikan masalah ini kepada rakyat supaya rakyat dapat bersedia secara mental. Stimulus package yang disediakan kerajaan tidak terasa kesannya. Apakah ianya hanya mengkayakan kroni-kroni? atau untuk bail-out orang tertentu?

Wang berbillion sepatutnya digunakan untuk mengujudkan mekanisma perniagaan yang membantu merendahkan harga barangan. Misalnya, sediakan perkhidmatan logistik nasional yang menggangkut barangan dari Perlis ke Johor. Ini akan menggurangkan kos pengangkutan dan harga barangan di samping mengujudkan jaringan pengedaran (distribution network) yang lebih effisien.

Pengangkutan percuma untuk pekerja (konsep seperti bas kilang) patut diwujudkan bagi memudahkan pergerakkan ke tempat kerja disamping mengurangkan kesesakan lalulintas (terutama di bandar besar). Pengangkutan pekerja ini boleh dilakukan mengikut zon - seperti Ampang ke KL. Rawang ke KL dan sebagainya. Ia akan membawa manfaat sangat besar kepada yang berpendapatan rendah dan menengah.

Pakej ransangan ekonomi sekarang hanya bertumpu kepada sektor tertentu, khususnya pembinaan, perlu diingat sektor lain juga perlu diselamatkan. Rangsangan ekonomi perlu dapat dirasai oleh majoriti rakyat bagi meminimakan impak kegawatan ekonomi.
Penyaluran pakej rangsangan melalui Kementerian-kementerian bagi meningkatkan perbelanjaan tidak berkesan, ia hanya melajukan peredaran wang (MVPT - basic economy) tetapi tidak menjana ekonomi sebenarnya.

Cheq sedaq tulisan cheq ini hanya akan dibakul sampahkan dan tidak akan diambil kira oleh orang-orang dalam Kerajaan. Sekurang-kurangnya cheq dah cuba bagi kesedaran kat depa!

Udanglipan: Apa pendapat hampa pulak…, cheq terasa sangat kehidupan yang semakin menghimpit ni… apakah para pemimpin semua sibuk berpolitik, hingga mengabaikan rakyat.

Read more...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP