UdangLipan. Powered by Blogger.

Monday, September 7, 2009

Al-Kisah Cucu Seorang Umno tahun 2020 - Altantuya


Di sebuah beranda rumah kampung yang menghadap lautan yang terbentang luas, sekujur tubuh tua yang dimamah usia sedang meraut pujuk nipah untuk dibuat rokok daun.

Di temani oleh cucunya yang baru pandai mengeja dan membaca, lumrah kanak-kanak tidak boleh duduk diam maka terpandanglah akan helaian akhbar yang digunakan untuk membungkus ikan kering jualan yang dihasilkan oleh neneknya. Maka dengan tergagap-gagap mengeja anak kecil ini cuba membaca, sambil diperhatikan oleh atoknya. Sampai pada satu perkataan anak kecil ini bertanya kepada atoknya;

"U.M.N.O… ? tu apa benda tuk? biskut merry ke tuk? itulah soalan seorang cucu yang amat petah berkata-kata.

Jawap si atok: UMNO tu ialah sebuah Pertubuhan Kebangsatan Melayu tak Bersatu. Depa semua tu dah jadi bangkai bernyawa... depa semua tu waris-waris melayu yang perangai binatang! atok pun dulu salah sorang dari penyokong depa, tapi last sekali depa tipu tok... ada ka… patut depa tuduh tok liwat nenek hang! mana ada tok buat kheja tu!!!

Pasai apa depa tuduh tok lagu tu?

Masa tu nenek hang tu cunnnn giler… nak habaq kat hang, dia salah sorang dari puteri umno tu la…, atok termengorat nenek hang, ada pulak malaun yang jealous dan dengki, atok kena fitnah, sebab nak cover malu tu pasai la tok terpaksa menikah dengan nenek hang. Dalam umno ni… depa semua kuat mendengki kalau hang nak tau…, tu yang lepas menikah takdan lapan bulan Pak hang pun keluaq…

Tok… tok…. Tapikan cheq tengok bapak takdaq kheja apa, mana dia dapat duit???

Pak hang tu…. huh… kuat makan rasuah, kheja dia sebagai pengkhianat bangsa Melayu. Dah berapa kali tok pesan kat dia toksah berkawan dengan puak umno tu… dia degil… hati dah gelap, lagu tu jadinya…

Pasai apa hati Bapak gelap tok…? Kalau hati Bapak gelap, nanti hati cheq pun gelap sama, pasai Bapak beli beras pakai duit rasuah.

Hat tu… tok tak tau nak jawap…, takpa hati hang nanti terang pasai nanti atok hantaq hang pi mengaji pondok, ish… banyak sangat soalan hang nih… malaih tok nak layan…

Secara spontan tanpa di ajar oleh sesiapa pun si anak kecil itu pun berkata;
KESIAN... DAN BANGANG... punya bapak.

Sekian Al Kisah.

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP