UdangLipan. Powered by Blogger.

Monday, September 21, 2009

PKFZ: Melayu Dan Islam.

Melayu oh Melayu, bagi cheq Islam tetap didahulukan, walau mungkin cheq tidak setaat Aisyah AS, para sahabat-sahabat Nabi SAW.

Bangsa adalah ciptaan Tuhan, apa yang hendak di kecohkan dan digaduhkan. Sejarah telah membuktikan bahawa yang menjatuhkan sesuatu bangsa adalah bangsa itu sendiri. Yang banyak menjahanamkan Islam dahulunya dari bangsa Arab. Yang banyak menjahanamkam Palestin adalah bangsa Arab juga yang tidak pernah bersatu, dengan sendirinya jauh dari Islam.

Orang melayu pun begitu juga. Selagi Islam tidak diberi keutamaan, maka asyik bergaduhlah sesama Melayu, lebih-lebih lagi dalam isu politik, maaflah!!! perjuangan bangsa melayu tidak akan kemana apatah didunia mahupun akhirat.

Kita harus yakin bahawa jika kita dirikan Islam pada diri, keluarga dan masyarakat, InsyaAllah semua kaum akan selamat, penganut agama lain akan lebih hormat kepada Islam dan memeluk Islam.

Sekarang ini dan perkara yang berlalu, melihatkan sikap dan tingkah-laku orang melayu yang mengaku Islam, mendatangkan persepsi seolah Islam yang dipamerkan tidak cantik (walhal tingkah-laku itu yang menyimpang dari Ajaran Islam).

Jika Melayu hendak dihormati oleh bangsa lain, maka sehendaknya menunjukkan contoh tauladan yang baik yang telah di ajar oleh Nabi SAW.

Melayu sepatutnya bersatu dalam Islam bukannya bergaduh sesama sendiri. Selalunya jika sesama kita melayu bergaduh bangsa lain yang menjadi pemerhati akan mendapat keuntungannya. Sedarlah wahai melayu bahawa senjata perpaduan dalam Islam adalah senjata melayu Islam yang hanya tinggal untuk masa depan generasi yang akan datang.

Amalkanlah ajaran Islam yang di tinggalkan oleh Nabi SAW kepada kita, bukannya amalan Islam yang di amalkan oleh golongan NGO seperti Sister In Islam mahupun golongan Gerombolan Umno.

Mereka-mereka itu hanya mengamalkan Islam sekerat-sekerat, walau tak semuanya ahli umno sebegitu tetapi tauladan buruk dari pemimpin mereka janganlah dijadikan ikutan, jika patuhi ajaran Islam yang sebenarnya, mungkin ramai golongan Gerombolan umno akan INSAF dan kembali ke pangkal jalan.

Pastikanlah diri anda dan ahli keluarga anda dalam golongan beragama dan mengamalkan suruhan agama, nescaya anda dan keluarga anda selamat di dunia dan di akhirat. Amin.

Moga kita sama-sama kembali kejalan yang benar, kembali pada Islam yang dibawa oleh Nabi kita. Ada akal kita memikir... Ada Quran dan Sunnah jadikan petunjuk.

UdangLipan: Selamat Meraikan Hari-Raya, Maaf Zahir dan Batin.

0 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP