UdangLipan. Powered by Blogger.

Friday, February 20, 2009

Taat Pada Pemerintah - malaysiakini

Apa lagi yang boleh cheq perkatakan mengenai kenyataan para mufti di Malaysia ni, pelbagai kecaman dan hentaman kiri dan kanan yang depa terima, akibat salah penafsiran ayat AL-Quran berkenaan "Taat Pada Pemerintah".

Kad...dang, kad...dang... menjadi bahan ketawa bersama rakan-rakan, teringat cheq pada suatu petang dua tiga hari lepaih cheq dan kawan-kawan lepak kat mapley lepaih habih kerja, kami dok bercerita isu panas terkini iaitu "DERHAKA".

Ada sorang kawan bertanya soalan pada kami, jika di beri pilihan diantara 2 negeri yang cara pemerintahannya amat berbeza, maka negeri mana menjadi pilihan untuk kami menetap.

Negeri Isketambola, Rajanya berasal dari seorang lanun yang ganas dan brutal, kalau dia buat jahat pun dia tak kacau rakyat dia, dia pandai "coverline", soal ugama tip-top menjadi asas rukun negara dan berhati mulia serta bersikap adil dalam menjaga kebajikan terhadap rakyatnya. Kiranya dari pandangan rakyat dia ni Raja yang baik.

Negeri Isketambatu pula, Rajanya adalah dari keturunan waris Raja-Raja yang berdaulat dan sememangnya berdarah Raja yang tulen. Pada asasnya nampak baik, tetapi cara pemerintahannya dibenci kerana bersikap berat sebelah dan menindas rakyat secara tersembunyi. Rakyat tiap-tiap hari dok menyumpah saja, kerana benci.
Sambil pekena teh tarik kami bergelak ketawa menjawap soalan tu, hang kutuk aku, aku kutuk hang lepas tu kutuk sekali depa-depa tu. Dan la ni cheq tinggalkan soalan ini untuk sesapa saja yang singah mai baca blog nyamuk ni, dan tak lupa juga jikalau ada tok-tok mufti terjengah kesini harap dapatlah memberi penjelasan dan penafsiran mengikut landasan syariat dan hukum Islam noooo...

Dalam pada tu, pakat-pakat mai jengok soal Derhaka dan Taati Pemimpin kat sini.

Cheq pun dah naik letih dengan perangai Mufti-Mufti ni, cheq tengok depa ni dah macam Pak Lawak Sarkis pulak.

Udanglipan: Walaupun cheq ni tak hensem dan popular macam udang-udang yang lain, tapi cheq ada akai untuk membezakan pemimpin yang mana wajib taat dan yang mana kena sanggah. Dan cheq tak pernah derhaka kat mak bapak cheq pasai depa baik, kalau depa tak senonoh sudah menjadi kewajipan cheq untuk menegoq depa, itu dah kira kewajipan anak pulak menegoq mak bapak.

2 comments:

Post a Comment

Sukahati hangpa nak tulih apa pun, Jangan dok maki hamun mencarut cukuplah, hangpa semua dah besaq panjang takan nak kena ajaq kot, boleh pikiaq kot nooo...

Rakan Seperjuangan

Subscribe to updates

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP